Besøk av nestleder Sveinung Rotevatn

Venstre-nestleder og finanspolitisk talsperson, Sveinung Rotevatn., Foto: Tove Lise Mossestad

24. Oktober fikk både Harstad og Kvæfjord Venstre besøk av nestleder og stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn. Rotevatn holdt åpningsinnlegget på Ærekraftkonferansen som ble avholdt for første gang i Harstad. Sveinung hadde fokus på mulighetene som finnes for å løse de utfordringene vi ser både på klima og miljø. Løsningene finnes, og mye handler om alle de små og store stegene bedrifter og næringsliv tar hver dag. Som politikere er vår jobb å legge til rette for innovasjon og næringsutvikling!

Sveinung Rotevatn utenfor Gjøreredet i Kvæfjord

Deretter gikk turen videre til Kvæfjord, nærmere bestemt Gjøreredet. Gjøreredet er et initiativ tatt av Anne Semb og Frode Eldevik for å få til et samlingspunkt i bygda. Et hus som fylles med aktivitet, ideer og folk. Her skjer alt fra steppekurs, musikkøvinger, strikkekvelder – og ikke minst politiske møter. Kvæfjord Venstre møtte mannsterke og Sveinung innledet om den politiske situasjonen, statsbudsjettet som er lagt fram og Venstres løsninger. Statsbudsjettet må bli mer næringsvennlig, styrke klima- og miljøprofilen og ikke minst styrke forskning og utdanning.

Medlemmer i Kvæfjord Venstre sammen med Sveinung Rotevatn

Deretter gikk turen til Bassit hvor det ble gode diskusjoner om de store spørsmålene som energisituasjonen og krigen i Ukraina. Det ble også gode tid til å drøfte viktige lokale saker, som eldreomsorg, byutvikling, at Harstad bør være energi heller enn oljehovedstaden i nord og framtiden for sjømatnæringen.

Medlemmer i Harstad Venstre sammen med nestleder Sveinung Rotevatn