I forkant av Venstres landsmøte denne helgen lanserer partiet en oppdatert logo. Det er en den største endringen av profilen siden 1996.
– Logoen er gjenkjennelig, men tydelig og mer moderne i formen. Akkurat som Venstre er, sier partileder Melby. Melby ble valgt som partileder for to år siden, sammen med nestlederne Sveinung Rotevatn og Abid Raja.
– Det er mange år siden Venstre var i denne posisjonen, med en stor gruppe i opposisjon til en rød regjering. En regjering som tar Norge bakover. Venstre vil ta Norge framover, og vil bruke tiden i opposisjon til å utvikle og fremme ny politikk.
– Men når vi først jobber for å fornye oss, så er det ikke nok å fornye politikken, det må også synes. Derfor er det naturlig å gå inn i en ny valgkamp med ny logo, sier Melby.
Den nye logoen vil fases inn fram mot lokalvalget neste år, så fremdeles vil det finnes t-skjorter og materiell med gammel logo, sier Guri Melby.
Om logoen
Logoen er i skrifttypen Futura. Futura er en av verdens aller mest kjente skrifttyper. Den har blitt brukt i mange forskjellige bransjer, inkludert film, reklame og på en rekke albumomslag. Skrifttypen Futura ble tegnet av den tyske fontdesigneren Paul Renner i 1927 – med enkle geometriske sirkler, trekanter og firkanter – ingen unødvendige dekorative elementer. Her ligger nok hovedgrunnen til at så mange designere holder Futura høyt. De liker at den er enkel, lettlest, dristig, moderne og poengtert, selv nesten hundre år senere.