Valg av tomt for sykehjem med ny og interessant vri

Ragnhild Helseth, Foto: Ingunn Strand

Venstre ved Ragnhild Helseth er villig til å vurdere bruk av dagens Storhaugen helsehus som del av en løsning for nye sykehjemsplasser, forutsatt at det opprinnelige formålet for helsehuset blir ivaretatt videre annet sted. Saken skal videre til Bystyret senere i høst.

Saken var oppe til behandling i hovedutvalg for Helse/omsorg/sosial torsdag 8.9.22. Møtet fikk først en orientering fra konsulentselskapet som har utredet tomtealternativene så langt. Kommunalsjef for helse Siv Iren Stormo Andersson kom med en sterk oppfordring om å stoppe opp og tenke alternative løsninger og også kanskje gjøre en revisjon av et av kapitlene i Kommunedelplan helse, da med økonomi som begrunnelse. Kommunedirektøren ønsker å iverksette en mulighetsstudie for to tomtealterantiver, der det ene alternativet gjelder Barnehjemstomta og det andre gjelder Strandgata.

Ragnhild Helseth er Venstre sitt faste medlem i utvalget. Under behandling av saken ga Helseth støtte til kommunedirektørens innstilling, samt fremmet to tilleggsforslag som gjaldt å sikre aktivisering av brukere innenfor de ulike tjenesteområdene, og sikre at formål Storhaugen helsehus blir videreført annet sted.

Kommunedirektørens innstilling:
Kommunedirektøren iverksetter en mulighetsstudie på følgende tomtealternativer: Politimester Bendixens gt 49, Barnehjemstomten og Sjjøsiden Gormna, Strandgata. Mulighetsstudien skal legges frem for behandling i Bystyret innen påsken 2023.
Kommunedirektøren skal utrede om innbyggernes behov for heldøgns omsorg kan løses gjennom å bygge færre sykehjemsplasser, sterkere satsing på hverdagsmestring og hjemmebaserte tjenester og omsorgsboliger med heldøgns omsorg. Utredningen legges frem for Bystyret innen påsken 2023.

Tilleggsforslag fra Venstre
-Utredningen må tydeliggjøre hvordan aktivisering av brukerene skal ha plass i de ulike tjenesteområdene og legges til rette for.
-Formål Storhaugen helsehus slik det var tenkt ved oppstart, må sikres realisert annet sted før evt omgjøring til sykehjem, der DMS er pekt på som alternativ.
-En gjennomføringsplan med prioritert rekkefølge må legges fram.
-Mulighetsstudien skal både utrede en alternativ løsning som innebærer Barnehjemstomta og Strandgata som en løsning , men utbygd i to faser, og et alternativ som innebærer at kun tomt i Strandgata utredes.

Venstre sine forslag fikk fire stemmer; Venstre (1) og Nordmørslista (3) og falt

Forslag fra Ap og Sp til vedtak om tomt for sykehjem fikk knapt flertall, vedtatt 5/4
Det var Ap og Sp sine medlemmer i utvalget som ga flertall til følgende vedtak, mot Venstre (1) og Nordmørslista (3):

1: Tomta, Strandgata på Goma velges til ny sykehjemstomt. Beregnet til 130 sykehjemsplasser. Arbeidet startes og realiseres så raskt som mulig.
2: Byggetrinn 2 lokaliseres til Frei.

I tillegg til dette jobbes det fortsatt med hverdagsmestring og hjemmebaserte tjenester inkl omsorgsboliger med heldøgns omsorg.
Utredningene legges fram for Bystyret innen påske 2023.