Politisk uttalelse fra Innlandet Venstre, vedtatt 24.mai 2022.
Barnekonvensjonen, barnevernloven og lov om barn og foreldre (barneloven) skal sikre at barn høres og at barnets beste ivaretas i saker som involverer barn. Virkeligheten er dessverre i mange tilfeller annerledes.
Hvis foreldrene er i rettslig konflikt om hvem av dem barnet skal bo fast hos, og barnevernet omtrent samtidig krever omsorgsovertakelse på grunn av alvorlig omsorgssvikt, blir barnet utsatt for et dobbelt sett av prosesser. Spørsmålet om hvor barnet skal bo etter barneloven behandles i domstolene hvis foreldrene er uenige om bosted, og spørsmål om omsorgsovertakelse behandles i første instans i Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker, fra 2023 Barneverns- og helsenemnda.
Barnet skal høres både i domstol og nemnd. Siden domstolen ikke kan bestemme omsorgsovertakelse eller oppheving av denne og nemnda ikke kan ta stilling til hos hvem av foreldrene barnet skal bo etter barneloven, risikerer barnet i tillegg til en unødvendig omfattende prosess å måtte flytte i fosterhjem fordi den andre av foreldrene ikke rekker å få en avgjørelse i domstolen for at barnet skal flytte til ham/henne før omsorgsvedtak treffes i nemnda. Fylkesnemndas vedtak vil rette seg mot den av foreldrene som på vedtakstidspunktet har barnets faste bosted.
Det samme gjelder hvis en av foreldrene senere krever oppheving av omsorgsovertakelsen, og barnet har fast bosted etter barneloven hos den andre av foreldrene. Da må den av foreldrene som krever oppheving først vinne over den andre forelderen i domstolen, før han/hun kan kreve at fylkesnemnda opphever omsorgsovertakelsen.
I tillegg til at barnet eksponeres for to ulike prosesser i en vanskelig og sårbar tid og kan risikere et unødvendig opphold i fosterhjem, fører dette dobbeltsporede systemet til at det tar lengre tid før barnet får en avgjørelse å forholde seg til. I noen tilfeller vil også den best skikkede av foreldrene ikke ha råd til å reise sak for domstolen, fordi fri rettshjelp i saker etter barneloven er behovsprøvd etter inntekt.
Nåværende ordning er ikke til barnets beste, og kan i mange tilfeller enkelt løses ved at fylkesnemnda, når den ser at omsorgsovertakelse ellers vil bli resultatet, gis anledning til å bestemme at fast bosted etter barneloven flyttes over til den av foreldrene som kan gi god nok omsorg. Dermed kan saken for nemnda avsluttes. Rettssikkerheten ivaretas ved at nemndas avgjørelse kan bringes inn for domstolen til rettslig overprøving.
Det samme bør nemnda gis anledning til hvis den av foreldrene som barnet ikke har fast bosted hos etter barneloven, men som er i stand til å gi forsvarlig omsorg, ønsker oppheving av omsorgsovertakelsen. Da kan denne forelderen få brakt saken inn for fylkesnemnda, og nemnda kan oppheve omsorgsovertakelsen uten at domstolen først må avsi dom for hvor barnet skal bo fast etter barneloven.
Venstre vil:
- At barnets beste alltid skal være det overordnede prinsippet i saker som involverer barn.
- Styrke barnets beste ved å forenkle behandlingen av saker om fast bosted etter barneloven når det samtidig behandles saker om omsorgsovertakelse eller oppheving av omsorgsovertakelse etter barnevernloven.