– Venstre vil ha lavere restaurant-moms: Høyre og Ap sier nei

Torsdag 21. april behandler Stortinget et forslag fra Venstre om en tiltakspakke for reiselivet og serverings-, kultur- og utelivsbransjen etter koronapandemien. Mange bedrifter i disse næringene vil trenge lang tid på å komme tilbake til normal drift, på grunn av tappet egenkapital, fordringer og kompetanseflukt i pandemiperioden.

Venstre mener det nå må gjøres en innsats for å sikre både næringene og arbeidsplassene i en tid framover der det fortsatt er høy grad av usikkerhet, der mange bedrifter er sterkt svekket. Særlig vil rekruttering og langsiktig kompetansebygging i næringene bli et kritisk punkt som krever en aktiv politikk i tiden fremover.

Flertallet på Stortinget – regjeringspartiene Ap/Sp og deres støtteparti SV – sier nei til alle Venstres forslag om tiltak for å hjelpe reiselivet, serverings-, kultur- og utelivsbransjen etter koronapandemien.

Og enda mer oppsiktsvekkende: Høyre går sammen med de rødgrønne om å si nei til Venstres forslag om lavere restaurant-moms – et av de viktigste, helt konkrete og mest treffsikre tiltakene for serveringsbedrifter over hele landet.

Venstre mener vi nå må få gjort noe med at det er dobbelt så høy moms på mat og drikke servert inne i et serveringslokale der du koser deg sammen med andre – enn om du tar maten med deg hjem og spiser alene. Dette må vi få ryddet opp: Restaurantmomsen må ned. Venstre har fått støtte til dette fra Frp, MDG og Rødt – men ikke fra Høyre og de rødgrønne partiene.