Jessheimmarka – en tapt perle

Thorbjørn Merkesdal dokumenterer skogsområdet som forsvinner når flere tusen nye boliger skal etableres i Jessheimmarka, Foto: Thorbjørn Merkesdal

MittJessheim og Romerikes Blad har publisert flere saker i det siste om den pågående raseringen av Jessheimmarka. I den anledning byr vi på en liten historietime

– Dette er en fortsettelse på en lang tragedie. Det er ikke vanlig at veibygging i Norge finansieres av boligbygging. Det hadde ikke vært nødvendig her heller. I tillegg så er det økt så mange boliger fra starten at det er usikkert på om dette får noen særlig “omkjøring” effekt, sukker en oppgitt gruppeleder Thorbjørn Merkesdal. Han, og tusenvis av andre på Jessheim har de siste årene brukt det sentrumsnære naturområdet flittig.

Merkesdal viser til et tilsvarende veiprosjekt i Fetsund som ble søkt finansiert under Oslopakke 3 på samme tid som det ble gjort avtaler i Ullensaker om privatfinansiert vei i bytte mot omfattende boligbygging i samme område. Omkjøringsveien rundt Fetsund sentrum sto klar for flere år siden, offentlig finansiert – i Jessheimmarka har arbeidet med veien startet først i år, og vi betaler som innbyggere med rasert nærnatur. Hvem vant på dette?

– Det er et fantastisk naturområde som nå ødelegges for all fremtid og for alle generasjoner, som aldri kommer tilbake. Dette er ikke noe å være stolt over. Men dessverre blir jeg vel ganske ensom om å stemme imot i kommunestyret nå også, fortsetter Merkesdal.

Venstre i 2007: Bevar Langelandsfjellet!

Ullensaker Venstre gikk første gang ut med krav om bevaring av Langelandsfjellet, altså det vi nå kjenner som Jessheimmarka, i 2007 og vi gikk til valg på dette i 2008, som eneste parti. Les sak i Romerikes Blad her.

Jessheimmarkas Venner tok kampen

Stein Vegar Leidal, den gangen menig medlem i Ullensaker Venstre, laget en “lokal folkebevegelse” av Jessheimmarkas Venner i 2012. Facebookgruppa med samme navn fikk raskt mer enn 1.500 medlemmer. Initiativet ble tatt i 2008 av markavenner som bl. a. solgte vafler på Speiderhytta på søndager. Leidal sto i spissen for gruppa frem til 2015 da han ble valgt inn i kommunestyret.

Jessheimmarkas Venner fikk mye oppmerksomhet i media, de sto på stand i sentrum på lørdagene, arrangerte årlige ryddeaksjoner i marka og de hadde et utall møter med politiske partiene i kommunen og med administrasjonen. I tillegg arrangerte de en underskriftskampanje som samlet mer enn 2.000 underskrifter mot rasering av Jessheims sentrumsnære bymark. Underskriftene ble overlevert daværende ordfører Harald Espelund (Frp) som kvitterte med sedvanlige morsomheter og hjertesukk, også fra kommunestyrets talerstol.

Knepent tap i kommunestyret

Kommunedelplanen Jessheim sørøst ble hastet fram til sluttbehandling i det siste møtet før valget. Kanskje det hastet siden kampenjen vi hadde drevet i tre år gjorde at det ikke var sikkert at det nye kommunestyret ville stemme som utgående kommunestyret? Roger Axelsson (V) fremmet forslag i møtet om å utsette saken slik at det nyvalgte kommunestyret for perioden 2015 – 2019 skulle få ta avgjørelsen. Det manglet kun en håndfull stemmer på flertall for utsettelsesforslaget og dermed var slaget tapt.

Saken fikk et etterspill i og med at Jessheimmarkas Venner klaget avgjørelsen inn til Fylkesmannen med påstander om saksbehandlingsfeil og inhabilitet. Utfallet der ble delvis medhold, men ikke nok til at vedtaket om Kommunedelplan Jessheim sørøst ble kjent ugyldig.

Stemmer konsekvent imot

Utbyggingsområdet som ble vedtatt i 2015. 4000 nye innbyggere er dette området ment for. Foto: Ullensaker Kommune.

Ullensaker Venstres representant stemmer konsekvent imot hver gang planene om utbygging av en ny bydel sør for Jessheim sentrum behandles politisk, som regel som den eneste.

Til RB den 14-12/2021 sier Thorbjørn: “Hele måten man har konstruert denne planlagte bydelen på er lite gjennomtenkt. Vi er i ferd med å gjøre en tabbe som aldri vil bli rettet opp igjen. Det er skikkelig trist. Dette minner om byutvikling fra 80-tallet.”

– Kommunen legger til rette for enormt mange arbeidsplasser i næringsparken på Gardermoen. Da gir det lite mening å etablere boliger på den andre siden av byen. Vi har store sentrumsnære områder som kan brukes til boliger. Det står en lagringsplass for dampveivalser midt i sentrum, og vi har en perle av et område i sentrum som skal utvikles. Vi trenger strengt tatt ikke å bygge ut boliger i dette området, fortsetter han.

– Byutvikling fra 80-tallet!

– Dette er dårlig natur- og miljøpolitikk. Man ødelegger store områder i nærnaturen, som er viktig for innbyggerne og for folkehelsa. I tillegg ødelegger man biologisk mangfold og viktige leveområder for dyr. Naturen vi tar bort, får vi aldri tilbake igjen, sier Merkesdal – og eksemplifiserer:

– Oslo-politikerne planla på et tidspunkt å bygge motorvei over Rådhusplassen. Det ble det heldigvis ikke noe av, og det tror jeg ettertiden takker dem for. Vi velger å bygge vei gjennom indrefileten av naturen på Jessheim. Det tror jeg ikke ettertiden vil takke oss for, poengterer Merkesdal.

Ullensaker Venstre mener alvor, vi står konsekvent på naturen, klimaet, og miljøets side.

Thorbjørn Merkesdal i Jessheimmarka. Foto Håvard Sæle

I lys av MittJessheim og Romerikes Blads artikler vil vi minne om viktigheten av nærskogen vår. Ikke bare for turmuligheter, eller for at fremtidige generasjoner skal få oppleve hvor fantastisk naturen er, men også viktigheten av det biologiske mangfoldet og karbonlagrene vi ødelegger ved å bygge ned alle skogsteiger vi har i kommunen vår. Ullensaker Venstre vil fortsette å kjempe for naturen rundt oss.

Vi minner avslutningsvis om at vår enslige stemme i kommunestyret sto alene også om å stemme imot utbyggingen av skogteigen ved Nordbyjordet, men – sang og jubel – vi berget skogtappen mellom Skogmo og Fladbysteter over på den riktige siden av den grønne grensen.

Ullensakernaturen vil tjene på flere Venstre-stemmer i kommunestyret!