Uttalelse fra hovedstyret i Oslo Venstre:
Det stadig mer digitaliserte samfunnet har skapt store, nye muligheter, men også utfordringer. En av de største utfordringene er at mange faller utenfor. Dette gjelder særlig sårbare grupper med begrensede digitale ferdigheter. Økende krav til digitale hjelpemidler under pandemien har gjort gapet mellom de med og uten digitale ferdigheter enda større.
I et fritt samfunn er det grunnleggende at hvert enkelt individ har tilgang til velferdsstatens tilbud og tjenester. Derfor er det viktig at det offentlige legger til rette for at alle har lik mulighet til å komme seg gjennom ulike digitale plattformer som har blitt en del av hverdagen til innbyggerne.
Oslo Venstre vil derfor opprette et lokalt digitalt hjelpetilbud. Det skal være et lavterskeltilbud hvor brukere kan komme for å få hjelp med det digitale Norge – alt fra søknadsfylling til andre hindringer sårbare grupper opplever i det digitale velferdssystemet. Dette kan man blant annet gjøre i samarbeid med bibliotekene eller private aktører som kan gjøre dette på vegne av kommunen. På sikt bør man også undersøke om dette hjelpetilbudet kan omfatte hjemmebesøk for å løse de problemene som best løses hjemme.
Venstre vil:
- Sikre et digitalt hjelpetilbud som er lett tilgjengelig for folk i hele byen.
- La digitalkyndige ungdommer jobbe for å bistå brukere av tilbudet.
- Sike at det ved etableringen av tilbudene tas nødvendige hensyn til brukernes personvern.