Venstreveteran trapper ned – Gøy hele tiden!

DET HAR VÆRT GØY: Latter og smil er aldri langt unna hos Guri. Men hun blir alvorlig når hun snakker om miljøet eller gang- og sykkelvei mellom Nordkisa og Hauerseter., Foto: Ullensaker Venstre

-Jeg fatter ikke at ikke flere engasjerer seg i politikk, det gjelder jo oss alle og alt rundt oss, og så er det GØY!

Årsmøtet i Ullensaker Venstre i januar ble Guri Boranders (88) siste som styremedlem. Hun fortsetter selvsagt som medlem, som hun har vært siden tidlig på 1970-tallet. Det er ikke tvil om at bofellesskapet på Gjestad har fått et svært samfunnsengasjert menneske i hus.

Miljøkamp

-Det var miljøkampen som førte meg inn i Venstre, sier Borander. Mor ble sjokkert. Hun – en trofast Høyredame – syntes at Venstre var et voldsomt radikalt partivalg, og det er ikke fritt for at barndomshjemmet i Nordkisa ble arena for mange diskusjoner.

MILJØKAMP: Guri i spissen for Besteforeldrenes Klimaaksjon under en aksjon mot industrielt torvuttak på Jødahlsmåsan. (Skjemdump Romerikes Blad)

Akkurat nå er hun opptatt av at vi må lykkes med å stoppe tredje rullebane på Gardermoen og hun jubler over at Jødahlsmåsan fortsatt ligger som den gjorde i 2014. Den gangen tok hun og vi andre i Ullensaker Venstre opp kampen mot storstilt torvproduksjon på myra i nabolaget hennes i Kisa. At Nye Veier i det hele tatt våget å foreslå å skrote den nye motorvegen fra Kløfta til Nybakk sjokkerte Venstre-nestoren, men hun tror og håper at denne saken ordner seg.

Lang kamp for sykkelvei

-Jeg forlot aldri et politisk møte uten å ha tatt opp behovet for en trygg gang- og sykkelvei mellom Nordkisa og Hauerseter stasjon. Det var helt fortvilende å ikke kunne sende ungene – som det er fire av – alene, og busstilbudet var elendig den gangen, understreker Guri med gnist i blikket. Hun er lite imponert over at denne sykkelveien fremdeles ikke er på plass. Se hva de gjorde langs Krokfossvegen på Hovin og gjør det samme på Kisa, er hennes oppfordring til dagens politikere.

VI TAR STYREMØTENE HER: Roger Axelsson og Sidsel Skjelmerud var enige om at når ikke Guri kan komme til møtene, ja da får møtene komme til Guri!

Guris hjerte har banket varmt og patriotisk for Nordkisa i alle år. I henne hadde Kisa en tydelig stemme i herredsstyret da hun satt der. – Jeg var i sin tid for at flyplassen kom til Ullensaker, men hadde de villet legge den til Nordkisa hadde jeg protestert!

Her er et eksempel fra 2005 da Guri kjempet mot nedleggelse av barnehage i Nordkisa: Vanvidd å legge ned barnehagen. Allerede i 2001 tok Guri og Ullensaker Venstre initiativ for å stoppe planer om en tredje rullebane: Vil stoppe diskusjon om ny rullebane. Samme år stod hun opp for kommunens boligløse og jobbet for en bedre løsning enn: Boligløse i brakkerigg på industriområde og hun mente at for å spare areal og natur må godsterminaler ligge på samme sted: EU-planer går mot Nor Cargo.

Glemmer helheten

-Jeg synes at dagens politikere av og til glemmer helheten, de kjemper for hjertesaker som står dem nær – noen ganger veldig nær – og mange av løsningene de finner er kortsiktige. Jeg savner de lange perspektivene og helhetsblikket i politikken, sier Guri videre. Vi må ikke glemme at vi som politikere er ombud for alle, fra den “lille mann” til det største internasjonale selskapet.

-Og hvor er de unge kvinnene, småbarnsmødrene, i politikken? Mister vi et viktig perspektiv når det er så mange middelaldrende menn (kremt) som bestemmer? Guri har tenkt mye på dette. Kanskje møter på dagtid er løsningen? Hun er usikker, men oppfordringen hennes om å engasjere seg, at alle bør engasjere seg mer i politikken, gjentar hun flere ganger, det er slettes ikke farlig!

TAKK FOR INNSATSEN: Velfortjent kake til Ullensaker Venstres Grand old Lady som takkes av etter en kvinnsalder!