Gi bedriftene strømstøtte!

STRØMSTØTTE: Nå er det små og mellomstore bedrifters tur!, Pixabay

Hvorfor vil ikke regjeringa hjelpe et allerede hardt rammet næringsliv når nok en krise inntreffer? Venstre vil ha en egen strømstøtteordning for de små og mellomstore bedriftene – nå.

Strømregningene er skyhøye i vinter. De fleste av oss merker det, selv etter at det er kommet støtteordninger for husholdninger, idrettslag og frivillige organisasjoner – og nå snart, landbruket. Støtteordningene hjelper. Men regjeringen har utelatt næringslivet.

For de som ikke får hjelp med regninga, er det vanskelige måneder. For alle som lå med brukket rygg fra før, er det nærmest umulig.

Det er ingen logikk i at små og mellomstore bedrifter som sliter med høyt strømforbruk ikke skal få støtte. Det gjelder eksempelvis bakerier, sagbruk, vaskerier og små industribedrifter.

Disse bedriftene har ikke nødvendigvis enorme bufferkontoer å ta av. En del har også inntekter som har blitt sterkt påvirket av strenge smittevernregler eller andre, indirekte effekter av koronapandemien. Midt oppi koronakrisa, kom en annen. Strøm.

Pengene fra koronastøtteordningene lar vente på seg. Lønnsstøtte har ennå ikke blitt utbetalt. Selve søknadsportalen åpnet 10. februar. Ingen ordninger har foreløpig blitt forlenget utover februar måned, selv om vi vet at mange vil slite i lang tid, også etter at samfunnet er åpnet opp.
På toppen av dette synes altså ikke Ap- og Sp-regjeringen at bedriftene skal få hjelp med strømregninga, i det hele tatt.

Venstre heier på de folk som skaper verdier og arbeidsplasser. På det lokale næringslivet som betyr så mye for å gjøre Ullensaker levende og attraktivt. Derfor har vi foreslått å sette av én milliard kroner nasjonalt, til en kommunal, søknadsbasert strømstøtteordning for små og mellomstore bedrifter.

De som har strøm som en relativt stor del av sine kostnader skal kunne søke støtte for vintermånedene januar, februar og mars. En slik pott kan for eksempel være til hjelp for alle bedriftene innen reiseliv, logistikk og handel og håndtverks- og kunnskapsbedriftene våre, som akkurat nå sliter med regningene.

Venstre hjelper næringslivet gjennom krisene. Det skulle flere gjort. Derfor deltar vi under tirsdagens demonstrasjon på Jessheim mot regjeringens utilstrekkelige tiltak mot strømkrisa.

(Innlegget er sendt Romerikes Blad 11/2-22)