Hvorfor vil regjeringa ofre elbiler og klimakutt?

Foto: Maik Poblocki fra Pexels

I åtte år med Venstre ved makta ble elbilfordelene hegnet om. Med dagens Ap- og Sp-regjering er de utrydningstruet. Skal du kjøpe elbil, bør du gjøre det i år.

Det norske elbilsuksessen er muligens ved veis ende. Dagens Ap- og Sp-regjering er mer opptatt av å unngå at folk skal få økonomiske fordeler enn av å løse klimakrisen. I regjeringsplattformen sin er de enige om å innføre moms på elbiler som koster mer enn 600 000 kroner. NAF antar at dette vil iverksettes allerede fra neste år.

Fossilbil

Enn så lenge får du som kjøper elbil fordeler, uansett pris og størrelse. De typiske elbilene over 600 000 kroner er ikke luksusbiler, men familiebiler med lenger rekkevidde. Nyttige for folk som bor i distriktene og må kjøre lengre avstander, eller trenger bedre plass. Alternativet for disse er gjerne de største fossilbilene, ikke en liten og billigere elbil.

Venstre har vunnet kampen om elbilfordelene gang på gang. Derfor er elbil – enn så lenge -fortsatt momsfritt, uansett pris. På grunn av de økonomiske fordelene elbilistene får, har andelen av nye biler i Norge som er elektriske skutt i været

Store kutt i utslipp

Da Venstre startet sitt samarbeid med Solberg-regjeringen i 2013 var andelen elbiler rett over 5 prosent. I fjor, da den blågrønne regjeringen vi var en del av gikk av, var nesten to av tre nye biler elektriske. Det betyr store kutt i klimagassutslipp, for transportsektoren står i seg selv for en tredel av norske utslipp.

Men vi er ikke ferdige. Å fase ut fossilbiler er viktig for å nå klimamålet. Vi må beholde fordelene til hele bilparken har blitt fornybar. Det vil ikke skje med en Ap- og Sp-regjering.

Når moms innføres på elbiler som koster mer enn 600 000 kroner, vil salget av bensin- og dieselbiler øke. Stikk i strid med det tverrpolitiske målet om at alle nybiler skal være utslippsfrie i 2025. Og stikk i strid med klimafornuften.