Statlige arbeidsplasser – lokal infrastruktur

Bystyret 16.12.21. Pål Farstad fremmet verbalforslag, Kristiansund Venstre

-Bystyret anmoder administrasjonen om å legge fram en plan for hvordan statsansatte med ønske om å være lokalisert i Kristiansund skal møtes, herunder hvordan det skal tilrettelegges for at disse ansatte kan få realisert sitt ønske. Venstre fikk full tilslutning til vårt forslag som oversendes Formannskapet for videre behandling.

Oversendelsesforslag enstemmig vedtatt av bystyret 16.12.21:

Verbalforslag Statlige arbeidsplasser
I statsbudsjett for 2022 er det pekt på mulighet for at statlige arbeidsplasser i større grad kan være stedsuavhengig. Dette vil kunne flytte beslutning om hvor de statlige arbeidsplassene skal være lokalisert fra de enkelte etater ned til den enkelte statsansatte.

For Kristiansund kommune bør det jobbes for at statsansatte som ønsker å være lokalisert i Kristiansund etter en slik modell møtes med infrastruktur og fasiliteter som bidrar til at et slik ønske kan realiseres. Dette vil bl.a. konkret bety at det er mulig å ha sin arbeidsplass i et kontorfellesskap med tilrettelegging for kontakt, både med egen etat og andre ansatte i et fellesskap.