Helse – en proaktiv rolle for SNR Kristiansund

Gruppeleder Ragnhild Helseth, Bystyret i Kristiansund, Kristiansund Venstre

Venstre fikk enstemmig støtte av bystyret om oversendelse av forslag til Hovedutvalg helse: -Administrasjonen bes legge frem en konkret plan for å nå målet om å være proaktiv i utviklingen av SNR Kristiansund, og angi tidsplan og hvilke ressurser som trengs. Venstre ønsker en klargjøring for å sikre en god politisk prosess.

Oversendelsesforslag enstemmig vedtatt av bystyret 16.12.21, sendes hovedutvalg Helse, sosial, omsorg:

Verbalforslag Helse
Vi skal innta en proaktivrolle i utviklingen av SNR Kristiansund, sier vi i Kristiansund kommune sin handlingsplan for 2022-2025 på s.60. Venstre mener at administrasjonen snarest må legge frem en konkret fremdriftsplan for dette arbeidet.

Målet må være at best mulig faglig kompetanse sikres til SNR Kristiansund innenfor de spesialitetene som skal ligge her.

Det må svares ut hvilke tjenester mener vår kommune at SNR Kristiansund skal ha, hva de andre kommunene med nedslagsfelt SNR Kristiansund mener, og hvilke tjenester har Helse Møre og Romsdal så langt tenkt lagt til SNR Kristiansund.

Det må tydeliggjøres hvordan samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjeneste skal realiseres med vekt på å videreutvikle mellomnivået, hvordan tverrfaglighet realiseres, og hvordan vi kan oppnå rekruttering gjennom gode praksisplassordninger.

Administrasjonen bes legge frem en konkret plan for å nå målet om å være proaktiv i utviklingen av SNR Kristiansund som svarer ut punktene over, og angi tidsplan og hvilke ressurser som trengs.