– Avlysningen av anbudet for togtrafikken på Østlandet går først og fremst ut over pendlerne. De går glipp av et bedre tilbud og har allerede ventet i mange år. Dette anbudet gjelder lokaltogene og Østfoldbanen. Det er de passasjerene som har ventet lengst på bedring. Her setter regjeringen ideologi foran pendlernes behov, sier stortingsrepresentant, Ola Elvestuen.
Her setter regjeringen ideologi foran pendlernes behov
Han får støtte av partikollega Solveig Schytz i Viken. Hun tror anbudsreversen vil bli et dyrt feilsteg:
– Direkte tildeling av kontrakter til ett av togselskapene er veldig dyrt – og de pengene kunne blitt brukt til å bedre tilbudet. Anbud i togtrafikken ville gitt en gevinst på 12,5 milliarder kroner over en tiårsperiode, har samferdselsdepartementet regnet ut, sier Schytz.
Fakta om togtrafikk på anbud:
- Venstre var først ute med anbud på jernbanen. Allerede i 2005 la vår daværende samferdselsminister Torild Skogsholm togtrafikken på Gjøvikbanen ut på anbud. Resultatet ble en kraftig passasjerøkning og satsing på strekningen.
- Tidligere ble NSB (nå Vy) tildelt kontrakter direkte. Samferdselsdepartementet har regnet ut at hele 12,5 milliarder kroner spares over en tiårsperiode med anbud i stedet for dette systemet.
- Anbudet som nå var i gang, omfattet retten til Østfoldbanen, Gjøvikbanen og flere lokaltogstrekninger, som L1, L2 og L3. En rekke togselskap, inkludert Flytoget, har forhåndskvalifisert seg til å være med på dette anbudet.
- Venstre og den nylig avgåtte regjeringen stod for tre anbudskonkurranser: Først Sør (Jærbanen og Sørlandsbanen), så Nord (Trønderbanen, Dovre-, Rauma-, Nordlandsbanen) og Vest (Bergensbanen og Vossebana).