Gode samferdselsløsninger for en region i vekst

Viken Venstre forutsetter at Viken fortsetter det forpliktende samarbeidet med Oslo for nullvekst i biltrafikk i byområder., Foto, Flickr/CC: Tore Bustad

Akershus har siden 2015 hatt felles samordnet regional areal- og transportplan sammen med Oslo. Dette har vært svært viktig for å løse hovedstadsområdets areal- og transportutfordringer i fellesskap. Et fortsatt tett og forpliktende samarbeid mellom Oslo og Viken om areal- og mobilitetsplanlegging, utvikling i kollektivtrafikken, og investeringer i samferdselssektoren er helt avgjørende for utviklingen av det sammenhengende bo- og arbeidsmarkedet i hovedstadsregionen. Viken Venstre forutsetter at samarbeidet med Oslo om areal- og mobilitetsplanlegging fortsatt er et forpliktende samarbeid som ivaretar og viderefører nullvekstmålet for biltrafikk i byområdene.

Uttalelse, vedtatt av Viken Venstres hovedstyre 7. november

Det bor i dag ca. 1,2 millioner mennesker i Viken, og befolkningsveksten er stor, særlig i områdene rundt Oslofjorden. I disse områdene er også samferdselsutfordringene store: Veiene, bussene og togene er fulle, biler og busser står i kø. Det mangler også innfartsparkeringsplasser ved kollektivknutepunktene. I andre deler av Viken er mangel på kollektivtilbud, og dårlig vedlikeholdte veier, den største utfordringen. Hele regionen er dårlig tilrettelagt for gående og syklende.

Å enkelt kunne reise til jobb og skole, til familie, venner og fritidsaktiviteter er en viktig frihet for enkeltmennesket og en forutsetning for utvikling av arbeidsmarked og næringsliv. For å beholde friheten til å reise i framtida er det viktig å sørge for at transport blir utslippsfri og at den negative påvirkningen på miljø, luftkvalitet og støy begrenses. Det er også viktig at flere reiser kollektivt slik at ikke biler og busser blir stående fast i kø.

Derfor vil Venstre at trafikkveksten skal tas med sykkel, gange og kollektivreiser i byområdene og større tettsteder. Skal vi lykkes med det, må byer og tettsteder bygges og utvikles slik at det er enkelt å gå og sykle, og det må være attraktivt, effektivt og billig å reise kollektivt.

Befolkningsveksten og presset er særlig stor rundt Oslofjorden. Samtidig består store deler av fylket av distriktsområder som er preget av liten eller negativ befolkningsvekst. Potensialet for vekst og utvikling er stort samtidig som utfordringene er mange. Venstre vil at hensyn til klima og miljø skal være førende for videre utvikling av Viken og at attraktive distrikter kan avlaste presset i sentrale strøk. En velfungerende hovedstadsregion er en viktig forutsetning for bærekraftig utvikling av samfunnet, men det er også avgjørende at kapasiteten og mulighetene i distriktene i større grad utnyttes i fremtiden.

Viken har også landets største naturmangfold, god matjord, og tett befolkning. Sterk befolkningsvekst og utbygging av boliger, fritidsboliger, næringsområder, idrettsanlegg, veier og jernbane legger stort press på naturen. Når presset øker må vi verne viktige naturområder og kulturarven for framtidige generasjoner. Derfor må vi sørge for å kartlegge natur- og kulturressurser. Samordnet regional areal- og transportplanlegging kan redusere reisebehov, stimulere til et godt kollektivsystem, og legge grunnlaget for langsiktige og gode avveininger mellom vekst og vern. Viken Venstre vil utvikle hovedstadsregionens bo- og arbeidsmarked i samarbeid med Oslo.

Venstre ser med bekymring på at den nye rødgrønne regjeringen går inn for å svekke de nasjonale planretningslinjene for areal- og transportplanlegging. Dette kan gjøre det vanskeligere å få på plass sterke nok forpliktelser i regional areal- og mobilitetsplanlegging.

Venstre vil:

  • at samarbeidet med Oslo om areal- og mobilitetsplanlegging fortsatt er et forpliktende samarbeid som ivaretar og viderefører de sentrale føringene som ligger til grunn for areal- og transportplanlegging i eksisterende plan, i Oslopakke 3 og byvekstavtaler.
  • at utviklingen av Viken skal være basert på en samordnet areal- og transportplanlegging der jernbanen er ryggraden i transportsystemet. Det skal gjøres gode avveininger mellom vekst og vern. Vi skal utvikle gode byer og tettsteder som bidrar til å redusere nedbygging av matjord og naturressurser. Hverdagens transportbehov bør reduseres gjennom økt bruk av teknologiske løsninger.
  • bidra til god by- og stedsutvikling, samt tilrettelegge for gående, syklende, og kollektivtrafikk i byer og tettsteder.
  • prioritere kommuner og tettsteder som fortetter rundt sine kollektivknutepunkter, og bidrar til god by- og stedsutvikling når det investeres i ny infrastruktur og kollektivtilbud.