Det er viktig å ikke kutte fordelene når elbilene endelig er aktuelle for hele landet og ikke bare byene
Vil øke momsen
Både Ap, SV og Sp går til valg på å innføre moms på elbiler som koster mer enn kr. 600 000,-. Dette utgjør over 17 prosent av elbilene som selges i dag. – En avgiftsøkning fra 1. januar 2022 vil gjøre det mindre attraktivt å velge elbil for folk som bor i distriktene. Der har man ofte har behov for større biler med lang rekkevidde, bedre lasteplass og tilhengerfeste, sier Rotevatn.
En rekke fylker har hatt en meget lav andel elbiler i nybilsalget. Nå øker dette i alle fylker, og aller mest i distriktene. – For Venstre er det viktig å bevare elbilfordelene lengst mulig. Det er helt avgjørende for å nå målet om at hundre prosent av nybilsalget i 2025 skal være nullutslippsbiler, sier Rotevatn.
For Venstre er det viktig å bevare elbilfordelene lengst mulig
Dobbel idioti
– Samtidig som de elbilene som er mest aktuelle for folk i distriktene skal bli dyrere, skal distriktene ifølge Ap og Sp få fritak fra økning i bensin- og dieselavgifter. De største partiene på venstresiden går altså til valg på å gjøre alt de kan for å gjøre det dyrere å velge miljøvennlig, påpeker Sveinung Rotevatn.
Fakta: Nå øker også elbilandelen i distriktene
- Andelen helelektriske biler som ble solgt i Norge i august 2021 var 72 prosent. En vekst på 36 prosent fra samme måned i fjor.
- Veksten er langt høyere i typiske distriktsområder som Sogn og Fjordane og Finnmark.
- Målet til den blågrønne regjeringen er å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Vi er allerede på god vei. Siden toppåret i 2015 har de årlige utslippene av klimagasser fra veitrafikken gått ned fra 10,1 til 8,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2019.