Vår bydelspolitiker Anita Wold er intervjuet i Vårt Oslo om krysset Sinsenveien/Konghellegata/Olaf Schous vei, som fremstår som et anarkistisk trafikkeksperiment. Grünerløkka Venstre vil ha det mindre og grønnere, og ønsker innspill fra naboene.
Venstre har kommet med forslag til å få gjort noe med det overdimensjonerte krysset:
- Trekke fortauene utover for å lage et mer konvensjonelt veikryss.
- Bruke de frigjorte områdene til å lage en møteplass for folk i nabolaget.
Innsnevringen av dette krysset vil forhåpentligvis være med å senke farten på trafikken i området.
Venstre ønsker også en bedre utforming på kryssene Hasleveien/Sinsenveien, Konghellegata/Trondheimsveien og Sinsenveien/Trondheimsveien.
Forslag behandlet i Byutviklings- og næringskomiteen
I fjor ble det behandlet et forslag om innstramming av krysset Sinsenveien, Konghellegata og Olav Schous vei i Grünerløkka byutviklings- og næringskomitéen.
Følgende vedtak ble fattet: Byutviklings- og næringskomiteen ber om at bymiljøetaten strammer inn krysset og utvider fortauet der Sinsenveien møter Konghellegata og Olav Schous vei. Komiteen ber også om at det settes ut benker og beplantes trær og/eller blomster
Bymiljøetaten planlegger i høst å etablere et sykkelfelt i Sinsenveien på høyre side, fra krysset Konghellegata/Sinsenveien oppover til krysset Sinsenveien/Hasleveien.
Et sykkelfelt på den ene siden av Sinsenveien vil bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende. I tillegg vil sykkelfelt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående, mener Venstre.
Vi ønsker forslag
Senere planlegger Bymiljøetaten å etablere sykkelfelt i Konghellegata eller Sinsenveien. Saken skal behandles i Byutviklings- og næringskomiteen i bydel Grünerløkka 18.10. Har du innspill, ta gjerne kontakt med [email protected]