Velg miljøpartiet med næringsvett!

NÆRINGSMINISTER PÅ BESØK: Iselin Nybø(V) fikk en grundig innføring i Ullensakers store potensiale for bærekraftig næringsutvikling da hun besøkte kommunen høsten -20., Ullensaker Venstre

Rapporten fra FNs klimapanel ble en øyeåpner for mange. Vi i Venstre har jobbet jevnt og trutt, både lokalt og nasjonalt, etter dette budskapet i mange år. I 1989 la Venstre fram en plan for hvordan Norge kunne, og burde, halvere CO2-utslippene innen år 2000. Den vakte latter..

Nå haster det og vi må ha gode løsninger. Da står næringslivet og internasjonalt samarbeid helt sentralt. «Det blir ikke grønn omstilling med røde tall» og «Internasjonale klimaendringer krever internasjonale løsninger.» Derfor sier vi at det skal være enkelt, og lønnsomt, å ta klimavennlige valg, og vi har inngått avtaler som forplikter oss til EUs klimatiltak. Fremtidens utfordringer løses med mer internasjonalt samarbeid, fordi vi kan ikke gjøre jobben bare i Norge – alle land må ta sin del. En kraftig og stabil økning av CO2-avgiften vil gjøre at industri og næringsliv finner og velger bedre svar på utfordringene enn dagens løsninger. Næringslivet behøver forutsigbarhet slik at de kan planlegge med langsiktig og lønnsom drift.

Venstre henger sammen, fra lokallag til regjering

I Ullensaker har vi bidratt sterkt til å styre kommunen i en mer miljø- og klimasmart retning.

Vi var med i forrige posisjon som tok initiativet til å kreve at Samferdselsdepartementet får gjort en konsekvensutredning av 3. rullebane.

I forrige periode fikk vi også tilslutning for at nye kommunale bygg skulle være «grønne og energismarte», og vi fikk med i budsjettene at kommunens bilpark skal bli utslippsfri og vi skal teste ut fossilfrie byggeplasser.

HEKKENDE HØNSEHAUK: I sommer påviste vi hekkende hønsehauk få meter fra utbyggingsområdene i Jessheimmarka. Ullensaker Venstre slåss for nærnaturen!

Vi påpekte at det første forslaget til ny kommuneplan manglet den såkalte «grønne grensen», en grense som skiller mellom vekst og vern i kommunen, og fikk flertall for at denne skulle på plass i kommunens viktigste bestemmelse.

Så foreslo vi, og fikk flertall i kommunestyret, for innskjerping av dispensasjonsbruken i plansaker. Dette betyr at det blir vanskeligere for utbyggere å «tøye strikken» og enklere for innbyggerne å følge med.

I den nye kommuneplanen foreslo vi, og fikk flertall for, at Ullensaker skal ha som mål å bli både klima- og arealnøytral. Arealnøytral betyr at dersom et område som i dag er natur eller dyrket mark skal bygges ned, må et annet tilsvarende område i kommunen tilbakeføres til natur eller jordbruksland. Dette er viktig for å bremse naturkrisen, og det er i tillegg et viktig klimatiltak.

LANGVARIG INNSATS: Etter lang tids jobbing lyktes vi med å få flertallet i kommunestyret med på å si NEI til Nye Veiers ønske om å bygge enda en motorvei gjennom Ullensaker.

At vi så har fått flertallet i kommunestyret med oss på å restaurere Jødahlsmåsan fra drenert torvuttak tilbake til fungerende myr, og på å gjenbruke motorveien, E16, mellom Kløfta og Nybakk, må ses i sammenheng med arealnøytraliteten – vi er allerede i gang som en av de første kommunene i Norge!

Næringsvett

Norge er altfor avhengig av oljeindustrien, og Ullensaker er altfor avhengig av flyplassen. Derfor snakker vi om omstilling på utpust og innpust, nasjonalt og lokalt.

Vi har styrket etablerertiltaket Business Jessheim.

Vi jobber videre med planen om å få etablert en incubator – et «etablerer-veksthus» i samarbeid med en kunnskapsinstitusjon.

Vi vil fortsette med å kreve at nybygg i sentrum også inneholder kontorlokaler, ikke bare handel og bolig.

KORTREIST BIOFUEL: Vi vil ha produksjon av biobasert jetfuel i Gardermoen næringspark. Rett ved kundene, skogen og to jernbanelinjer – perfekt!

Vi jobber videre med etableringer av grønn, klimavennlig virksomhet med tilknytning til luftfarten.

Vi inviterer utdanningsinstitusjoner, næringsliv og offentlige institusjoner til kommunen og kommunen legger svært godt til rette. Prosessen med OsloMet går på høygir, og mye kan bli avgjort allerede denne høsten. Oslo Airport City er under etablering i Gardemoen næringspark, og flere spennende planer er på gang.

Vi ønsker oss et bærekraftig, høykompetent næringsliv bygget på den nye sirkulære tenkingen, og vi har tatt initiativer for at Gardermoen næringspark skal bli et kraftsentrum for dette.

Vi har gitt administrasjonen i kommunen beskjed om å dele opp store anbud slik at også mindre selskap kan være med i konkurransen om jobbene.

Vi har også bedt dem om å styrke sin egen kompetanse på offentlige støtteordninger slik at vi kan gjøre smarte og klimavennlige innkjøp.

Vi har tatt initiativer for at turister og andre besøkende skal tilbringe mer tid i Ullensaker. Blant annet har vi jobbet i flere år for en «Bybuss i Gardermobyen» som knytter sammen flyplassområdet med alle hotellene med Jessheim by. Vi jobber stadig for kommunens kulturelle attraksjoner som Trandumskogen og Raknehaugen og vil utvikle disse som reisemål. Trandumskogen har nylig mottatt 1 million fra kulturminister Abid Raja for å utvide sitt formidlingstilbud overfor barn og unge – Norges svar på skolereiser til Auswich?

Klare for omstilling!

Årene foran oss kommer til å være preget av endring og omstilling det har også årene bak oss vært. Vi kan løse utfordringene vi står ovenfor, hvis vi gjør gode og smarte tiltak. For å få det til må vi både løse miljøutfordringene og samtidig sikre et godt og variert næringsliv.

VAKSINEFABRIKK: Rett ved flyplass, jernbane, motorveier og hovedstaden, på areal uten naturverdier – finnes det et bedre sted å bygge vaksine- og medisinfabrikken?

For å fortelle om både miljøfokuset og næringsmulighetene i Ullensaker inviterte vi næringsminister Iselin Nybø på besøk i fjor høst. Kort tid etter besøket var vi på telefonen til ministeren igjen: –Kom med vaksinefabrikken, tomta er klar, du såg han i høst!

Vi gleder oss til å treffe deg på stand på Jessheim torg hver lørdag fram til valget. Da forteller vi gjerne mer om Venstre – miljøpartiet med næringsvett.

PS: Miljøorganisasjonen Sabima offentliggjorde i dag 25/8 sin årlige rangering av norske kommuner etter hvor flinke de er til å ta vare på natur. Siden i fjor klatrer Ullensaker med Venstre som miljøpådriver hele 129 plasser – sjekk ut Naturkampen her!