Abid Raja: – Det er helt utrolig!

Panelet under toppkandidat-debatten på Jessheim 14/8-21., Ullensaker Venstre

Abid Raja sto kraftfullt opp for det norske helsevesenet under den politiske debatten på Jessheim torg lørdag 14/8.

Det var påstander fra Helsepartiets representant Erik Hexeberg som fikk Raja til å tenne på alle pluggene. At kritikken kommer midt under pandemien, mens de fleste heier på og klapper for heltene på sykehusene, på laboratoriene, i rehabiliteringen og i test- og vaksinesentrene opprørte ham, og han etterlyste reaksjoner fra de andre partiene.

Her er replikkutvekslingen mellom Helsepartiets Hexeberg og Venstres Abid Raja:

“Hexeberg: I dag har vi et helsevesen som tjener penger på at det er flest mulig pasienter. Det er det de får penger for. De får penger for å holde dere syke. Ikke for å holde dere friske. Vi må snu måten å tenke på. Vi må ha et helsevesen som holder folk friske, ikke skape sykdom. Ikke tjene penger på sykdom.

Ordstyrer: Stopper deg der Hexeberg.

Hexeberg: Jo men, det neste spørsmålet vil være, hvordan skal vi få penger til det? Det er ikke noe vanskelig, det er rett og slett—

Abid Raja: Det er en ganske drøy påstand å si at norsk helsevesen gjør alt de kan for å holde deg syke. Det er ganske utrolig at du sier det.

Hexeberg: Ja ja, det kan du godt si. Men insentivmodellen Abid, den er slik at det du tjener penger på, er å holde folk syke.

Abid Raja: Vet du hva, norsk helsevesen står på dag å natt, de gir alt de har. Det har de ikke minst vist i koronaperioden, at de gjør alt de kan for å redde liv, å holde folk friske! Det du sier, det er helt absurd. Det er ingen politikere som vil kjenne seg igjen i det. Det er helt utrolig!

Hexeberg: Ja, men det er fordi at dere ikke skjønner hvordan insensivsystemet er. Du betaler for at… Du betaler ingenting til en lege som holder en pasient frisk. Du betaler for at pasienten er syk. Du må lage et system som gjør at man betaler for å holde folk friske også. Det her er ikke systemet idag, og Abid? Konsekvensen av den politikken dere fører..

Abid Raja: Er jeg den eneste som reagerer på dette, eller er de rødgrønne enig i dette?

Abids siste spørsmål ble stående ubesvart.

Se video av hele debatten på Helsepartiet Vikens Facebookside. (Ullensaker Venstre fikk ikke tillatelse til å gjengi utdrag av opptaket på egen nettside.)