Nasjonal transportplan: – Den grønne transportsatsinga avhenger av Venstre

Solveig Schytz, stortingsrepresentant og 2. kandidat for Venstre i Viken, Foto: Johan Malvik

─ Den nye transportplanen er en grønn satsing på tog og bypakker som gir folk i og rundt byene mulighet til å reise grønt i hverdagen. Samtidig er det en investering i trygge veier over hele landet. Folk skal ha frihet til å leve moderne liv med gode transportløsninger, uansett hvor de bor. Men gjennomføringen avhenger av valgresultatet, sier Solveig Schytz, stortingsrepresentant og stortingskandidat for Venstre i Viken.

I dag ble regjeringens forslag til ny, nasjonal transportplan (NTP) lagt fram. Den legger føringer for samferdselsprosjekter de kommende 12 årene. Venstre har jobbet hardt for den grønne profilen, og vi mener et godt valgresultat vil bli avgjørende for om satsingene på tog, kollektiv og bypakker kan gjennomføres sier Schytz.

─ Jernbaneinvesteringene har blitt fordoblet siden 2013. Da hadde det stått stille under de rødgrønne. Satsinga har ikke kommet av seg selv. Venstre har kjempet for dette i alle budsjett og planer. Nå foreslår regjeringa å bruke 400 milliarder kroner på jernbanen de neste 12 årene. Ringeriksbanen, Follobanen og Østfoldbanen er viktige tiltak i Viken. Dette står på spill dersom de rødgrønne tar over makta etter valget. Sps Navarsete nektet i sin tid å prioritere jernbane foran vei (VG 24. juli 2012)

Hun understreker at jernbaneinvesteringer og bypakker må til for å kutte utslipp i transportsektoren:

─ Den nye transportplanen bygger opp under Klimaplanen. Med utslippskuttene som er skissert i Klimaplanen ligger vi an til å om lag halvere utslippene i transportsektoren i 2030, sammenliknet med 2005. Venstre tror på ny teknologi. Forskning og utvikling, pilotprosjekter og nye teknologiske løsninger vil bidra til at vi får mer for pengene, høyere transportsikkerhet og enklere reisehverdager.

Regjeringen foreslår at 9 nye byer skal få penger til grønnere bymiljø gjennom byvekstavtaler og tilskudd. Blant disse er byområdene i “Buskerudbyen” og Nedre Glomma. Schytz tror dette vil gjøre hverdagen bedre for mange:

─ Dette betyr renere luft, bedret kollektivtilbud og gang- og sykkelveier i Norges mest trafikkerte områder. Vi vet at byvekstavtaler er et effektivt grep som ført til at rekordmange lar bilen stå. Antall reisende med kollektiv i Norge har økt med 28 prosent siden 2013. Spørsmålene er hva som vil skje med kollektivsatsinga i byområdene dersom vi får et maktskifte etter valget.

Schytz er samtidig klar på at veisatsinga er viktig:

─ Det er ikke slik at alle kan eller skal bo nær et kollektivknutepunkt. Det skal være mulig å reise trygt og effektivt, uansett hvor i Viken man bor. Samtidig som vi bygger ut tog og kollektivtransport i byene, må vi utbedre og vedlikeholde veiene som skal sikre de gode hverdagsreisene for folk og næringsliv i hele landet. Denne nasjonale transporpanen inneholder også en stor satsing på vedlikehold og utbedring av fylkesveier i hele landet.

Hun avslutter:

─ Det er også viktig å påpeke at veitrafikken er blitt grønnere de siste årene. Takket være Venstres satsing på teknologisk utvikling og kamp for elbilfordelene, er det historisk mange klimavennlige biler på veiene. Dette står også på spill i høstens stortingsvalg. Ap meldte senest denne uken at de ønsket å kutte elbilfordelene, som gjør det attraktivt å velge grønt.