Regjeringen foreslår et tilskudd på 500 mill. kr til ny Majorstuen stasjon i første seksårsperiode. Prosjektet vil være viktig i byutviklingssammenheng.
– Prosjektet er kjempeviktig, både for å få full utnyttelse av kollektivsystemet i Oslo og for å gjøre det enklere for flere å reise kollektivt. Det kan også frigjøre masse areal til byutvikling midt i det tettest befolkede området i Oslo, sier Venstres leder og Stortingskandidat Guri Melby til NRK.
I følge Sporveiens nettsider er Majorstuen T-banestasjon er i dag Norges tredje største kollektivknutepunkt med over 70.000 gjennomreisende hver dag fordelt på T-bane og trikk. En ny T-banestasjon på Majorstua vil skape et trygt og effektivt knutepunkt som vil håndtere økningen i antall reisende i årene som kommer.
– Dette betyr at staten forplikter seg til å være med og realisere prosjektet, sier Venstre-leder Melby til NRK.
Regjeringen legger til grunn at lokale myndigheter arbeider videre med avklaringer om prosjektet – herunder fullfinansiering, videre framdrift og forholdet til de tilgrensende prosjektene.
– Når vi nå for første gang får et statlig bidrag, vil jo det bety at vi er et skritt nærmere realisering. Det ligger jo også i et område hvor det burde være mulig å utløse en del grunneierbidrag som en viktig del av finansieringen, sier Melby.
Det er nå for tidlig å si noe om kostnadene for prosjektet siden utformingen av dette ennå ikke er ferdig.
Samferdselssatsingen under regjeringen er historisk. Infrastruktur bygges ut i et tempo som aldri før, bevilgningene doblet og hele sektoren er fornyet og forbedret. Om kort tid legger regjeringen fram en ny Nasjonal transportplan for de neste 12 årene, veikartet for hvordan morgendagens infrastruktur skal knytte hele landet sammen.