Grønne valg i hverdagen

Ill: Venstre
Klimaplanen er et historisk taktskifte i norsk klimapolitikk, sa klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) i ei pressemelding sist fredag.
Larvik Venstres Håvard Wannebo og Magdalena Lindtvedt har også kommentert klimaplanen. De peker på hvordan vi kan ta grønne valg i hverdagen! Kommentaren har også vært publisert i lokalavisa Østlands-Posten.

Venstre vil skape en grønn framtid med frihet og muligheter for alle. Regjeringen har nylig levert planen som viser hvordan vi skal fortsette å kutte utslipp og ta ansvar for fremtiden.Barna våre har tidligere skolestreiket for retten til å vokse opp med et levelig klima. Over hele landet er det blitt målt rekordvarme. For mange ble det grønn jul i år igjen. Det er ingen tvil om at klimaendringene er i full sving og at det haster å gjøre noe med dem. Dette er nesten som hakk i plata. Vi sier det igjen og vi gjentar.

I regjeringens klimaplan med Venstre i spissen forteller vi nå om hvilke tiltak Norge skal gjennomføre for å oppnå nye og kraftige kutt i klimagassutslippene. Vi skal ha 10 år med reduserte utslipp mens vi samtidig skaper jobber og gir muligheter for folk. Vi mener det er mulig å redde klimaet samtidig som vi kan leve gode liv.

Vi skal ikke slutte å fly eller kjøre bil, vi må bare gjøre det annerledes – vi skal gjøre det uten utslipp.

For i dag står transport for nesten 1/3 av norske utslipp. Disse utslippene må kuttes drastisk og raskt. Da må alle være med, både det offentlige, det private og deg og meg. I Venstre vil vi gjøre det enklere å ta grønne valg i hverdagen.

I Venstre gir vi sjåfører grønne valg i nyttårspresang. Momsfritaket for elbiler blir videreført ut 2022, og vi vil beholde elbilfordelene til 2025 slik at det lønner seg å ta grønne valg når du kjøper ny bil. Når elbilene nå bli mer allsidige og ladepunktene bygges ut, er det viktig at det skal være like enkelt å velge elbil om du bor i byen eller på bygda.

Venstre vil sørge for at bensinen og dieselen som likevel brukes, inneholder mer biodrivstoff, uten at det får konsekvenser for sårbar regnskog. Alle de som hver dag er på jobb i kommunene enten det er hjemmetjenesten, vaktmestere eller barnevernet, skal få kjøre rundt uten å forurense.

Vi er allerede godt på vei: Norske utslipp er på sitt laveste på 27 år. Venstre får gjennomslag for klimapolitikk som betyr noe. Allerede på begynnelsen av 2000-tallet introduserte vi elbilfordelene. Dette prioriterer vi fordi vi vet at det betyr at flere velger et grønt alternativ. For 20 år siden fantes det knapt en bil som gikk på strøm. I dag er over halvparten av bilene som selges, elektriske. Det er en suksess vi er stolt av og vil videreføre.

Vi skal fortsette å bygge grønn konkurransekraft i maritim sektor. Nylig slo regjeringen fast at det vil innføres lav- og nullutslippsløsninger for ferger og hurtigbåter i løpet av en håndfull år. På den måten øker vi tempoet i det grønne skiftet. Dette må også komme for veitrafikken, slik at det blir lettere for kommune, fylke og stat å ta ansvar.

Vi skal fortsette å legge til rette for at folk kan ta grønne valg i hverdagen. Det må bli enklere og billigere å reise miljøvennlig, også for dem som ikke har bil. Venstre har i regjeringen prioritert mer penger til kollektivtransport i de større byene og det skal bety at du skal betale mindre ved bruken av buss, tog og bane. Vi ser at flere reiser kollektivt. I 2013 gjennomførte vi 560 millioner kollektivreiser, og i 2019 hadde dette økt til 718 millioner. Unntaksåret 2020 med pandemien, vil beklageligvis ødelegge for statistikken på det feltet. Venstre vil fortsette å satse på kollektiv transport fordi da reduserer vi biltrafikk, kø og kutter utslipp. Klimaplanen peker på hvordan vi kan ta grønne valg i hverdagen!

Håvard Wannebo, hovedutvalgsmedlem miljø, kultur og næring
Magdalena Lindtvedt, gruppeleder Larvik Venstre