Innlanet skole beholdes og to nye skolebygg skal reises

Asgeir Bahre Hansen, Venstre sitt medlem i hovedutvalg skole, barnehage, kultur på talerstolen i skolestrukturdbatten., Foto: Kristiansund Venstre

Bystyremøtet brukte tre timer på debatt om skolestruktur før det ble fattet vedtak i møtet 17.desember. Vår bystyrerepresentant Asgeir Bahre Hansen fremmet Venstre sitt standpunkt, nemlig å holde fast ved vedtaket fra 2016 om å bygge to nye skoler og beholde Innlandet skole.

Asgeir Bahre Hansen argumenterte for Venstre sitt standpunkt med at det er vel dokumentert at den bygningsmessige kvaliteten på Dalabrekka, Røsslyngveien, Rensvik og Bjerkelund er under enhver kritikk. Vi ønsker oss bedre læringsmiljø for våre barn. Videre mener vi at det ikke finnes noe bevis for at små skoler gir bedre læringsmiljø eller trivsel enn mellomstore skoler. «Vi lytter til de som ser muligheter».

En viktig premiss for behovet for ny skolestruktur, er forventet stor nedgang i barnetallet i åra som kommer. Ragnhild Helseth sa i sitt innlegg i debatten at lærernormen gjør det helt nødvendig med ny skolestruktur da antall barn rundt i bydelene vil gå ned. For å opprettholde kvalitet på undervisning, og holde elevtallet innenfor rammen, trengs det nye skolebygg som skal erstatte Dalabrekka og Goma, og tilsvarende med nytt skolebygg som skal erstatte nåværende Rensvik og Bjerkelund skoler.

Gruppeleder Ragnhild Helseth