Venstres alternative budsjett for Viken – Grønnere og mer liberalt

Ole Andreas Lilloe-Olsen er gruppeleder for Venstre på fylkestinget i Viken, Foto: Venstre

Dersom Venstre hadde styrt Viken ville Viken brukt mindre penger, og pengene ville blitt brukt annerledes. Venstre flytter på 700 millioner kroner i økonomiperioden og sparer 84 millioner kroner.

Utdanning – mer til utdanning og skolehelse

Venstre gir mer penger til skolens primæroppgave og legger inn 45 millioner kroner ekstra til læremidler og utstyr i perioden. Vi styrker skolehelsetjenesten med 80 millioner og gir blant annet ekstra penger til skolepsykologer, koronaoppfølging og selvmordsforebygging i skolene.

Venstre bevilger 4 millioner for innkjøp av utstyr til e-sport i skolen.

Venstre bevilger ikke penger til skolemat i videregående skole. Noen oppgaver er en del av forsørgelsen og hører hjemme i familiene mens noen oppgaver er det naturlig at det offentlige tar seg av. Elever i videregående skole er på veg til å bli voksne selvstendige individer. De skal trenes i og ta ansvar for eget liv. Skolene i Viken skal lære elevene om godt kosthold og hvordan man lager god skolemat, og gjerne å tilby gode kantinetjenester, men ikke holde elevene i kosten. Elever som stiller ekstra svakt skal selvfølgelig ivaretas på annen måte.

Venstre sparer 244 millioner i perioden på denne måten med et forsiktig anslag på 15 kroner per elev per dag (Ap la inn 17 kroner per elev per dag i sitt alternative statsbudsjett for 2019) og at antallet elever som omfattes av ordningen ikke økes utover de 25 000 som nå skal delta i prøveordningen. Viken har totalt 55 000 elever.

Samferdsel – mer til kollektiv, gange, sykkel og ladeinfrastruktur

Venstre flytter 390 millioner kroner og forbeholder 10% av de midlene fylkesrådet setter av til vedlikeholdsetterslep på fylkesveier til gangveier, sykkelveier og innovasjonsprosjekter innen kollektivtilbud og ladeinfrastruktur.

Næring – mer til regionale forskningsfond, Ungt Entreprenørskap og regionrådene

Venstre flytter penger til næringsutvikling fra et konglomerat av ulike ordninger i fylkeskommunen og ut til regionale forskningsfond, til søkbare midler for regionene og øremerket ungt entreprenørskap. For Venstre er det viktig å sikre et sammenhengende løp for innovasjon og entreprenørskap fra barneskole, via videregående til universiteter og høyskoler.

Politisk styring – styrking av demokratiet

Fylkesrådet i Viken har ikke lenger det politiske flertallet bak seg. Mer ansvar og mer makt og innflytelse flyttes tilbake til de folkevalgte organene i fylkestinget. Venstre flytter derfor 24 millioner kroner fra Fylkesrådets budsjett for politisk støtte til Fylkestinget og komiteene, partiene og Fylkestingssekretariatet.

Plan – styrking av arbeidet med miljø- og ressursregnskap

Venstre styrker planavdelingen med 8 millioner kroner i perioden fordelt på 1 million kroner per år på resultatområde for miljø og 1 million kroner per år på resultatområde for samfunnsplanlegging.

Vi viser ellers til vedlagte verbalforslag og tabell for økonomiske omdisponeringer: