1. INNTEKTER
Øksnes Venstre har ved flere budsjettbehandlinger fremmet forslag om å selge kommunale havneeiendommer som et ledd i både å fjerne eiendomsskatten og bedre innbyggernes tjenestetilbud. Dette er nå innarbeidet i administrasjonssjefens budsjett – og økonomiplanforslag.
Øksnes Venstre vil benytte en prisgunstig finansieringsordning som mange kommuner og fylkeskommuner benytter. Øksnes kommune kan spare ca. kr.500.000/år pr. kr.100 mill. i lån ved å gå inn i sertifikat- og obligasjonsmarkedet.
Øksnes har i liten utstrekning samarbeidet med andre kommuner for å få til besparelser.
Interkommunalt samarbeid har vist seg å være fordelaktig for mange kommuner – både når det gjelder økonomi og kvaliteten på tjenestene. Øksnes Venstre har i tidligere budsjett foreslått økt interkommunalt samarbeid, og samarbeid knyttet til brannvesenet er nå innarbeidet i administrasjonssjefens budsjett – og økonomiplanforslag.
2. REVERSERING AV KUTTFORSLAG
2.1 Endring delegasjon og avvikle utvalgsmodellen
Politikere skal ha et helhetsperspektiv og overlate detaljstyringen til rådmannen. Øksnes Venstre vil etablere en politisk styringsmodell med hovedvekt på mål og strategier, og ansvar for drift og enkeltsaker delegeres til rådmannen.
2.2 Ingen økning av foreldrebetaling i SFO
Økt foreldrebetaling vil gjøre at noen barn av økonomiske årsaker ikke får ta del i tilbudet. Øksnes Venstre vil gi alle mulighet til å forbedre språk og sosiale ferdigheter, og til å få hjelp med lekser. Øksnes er i en situasjon der det er sterkt ønskelig med tilflytting av familier med barn. Økt foreldrebetaling er i så måte et lite egnet tiltak.
2.3 Ingen økt foreldrebetaling i kulturskolen
Barn vokser når de opplever mestring, inkludering og utvikling av nye ferdigheter gjennom kulturaktiviteter. Ingen barn er like, og våre barn må få mulighet til å dyrke ulike interesser.
2.4 Opprettholde lærertettheten ved skolene i Øksnes
Siden det spesialpedagogiske tilbudet skal reduseres, må det være nok pedagogisk personell i klasserommet til å ivareta de elevene som trenger tilpasset opplæring.
2.5 Ettervern rus
Vi har så langt ikke funnet midler for å reverseres nedtrekket innen ettervern rus. Imidlertid er nedtrekket først foreslått i 2023. I den utstrekning det er rom for det, videreføres tiltaket i 2023 og påfølgende år.
2.6 Ingen reduksjon gatelys
Ferdsel etter opplyste veier og gang- og sykkelstier gir trygghet for de som ferdes ute etter mørkets frambrudd. Gatelys er også viktig i ett folkehelseperspektiv. Det er også ut ifra et trafikksikkerhetshensyn viktig å ikke redusere denne posten ytterligere.
2.7 Ingen reduksjon sommerjobb ungdom
Vedlikehold av grøntareal og kommunale bygg skaper trivsel og gir ungdom verdifull arbeidserfaring. Sommerjobb bidrar i en viss grad til å forhindre frafall fra videregående skole, lette overgangen til arbeid, og har også positive effekter på ungdommers tilhørighet til lokalsamfunnet generelt.
3 INVESTERINGSBUDSJETTET
- Gjennom realiseringen av “Skolekvartalet” står Øksnes foran et historisk stort løft og spennende utviklingsarbeid de kommende årene. Det er viktig å være framoverlent for å få realisert dette prosjektet.
- Av midler avsatt til trafikksikkerhetstiltak på til sammen kr.2.500.000,-, benyttes en forholdsmessig andel til trafikksikring av Rådhusgata.
- Det kommer en tid da hagen og boligen er for stor, og vedlikeholdet blir utfordrende. Bofellesskap i attraktive områder med godt tilrettelagte boliger gjør livet enklere. Sosialt felleskap sammen med naboer gir livet ny mening, helse i alderdommen og ekstra år med kvalitet. Realisering av Elvelund 2 er derfor viktig og riktig.
- Utbygginga av Torstein Reinholdtsens vei vedtas forutsetningsvis første halvår 2021, og veiutbyggingen sluttføres i 2022.
- Som et ledd i overgang til kommunale el-biler er behov for å etablere hurtigladestasjon og ladestasjoner for el-biler. Øksnes Venstre har i tidligere budsjett foreslått økt satsing på elbiler, og at det må etableres ladestasjoner for elbil. Dette er nå innarbeidet i administrasjonssjefens budsjett og økonomiplanforslag.
4. ØVRIGE BUDSJETTFORSLAG
4.1 Tiltak mot overdosedødsfall
Norge er blant de land med flest overdosedødsfall i Europa. Også i Øksnes har vi opplevd overdosedødsfall. Øksnes Venstre vil at det skal iverksettes tiltak mot dødelige overdoser i Øksnes.
4.2 Dyrevelferdsplan
Dyr er en viktig del av mangfoldet i samfunnet vårt. Dyr har en egenverdi og skal behandles med respekt. Øksnes Venstre vil at det skal utarbeides en egen dyrevelferdsplan for Øksnes.
4.3 Klarering av oppdrettslokaliteter
Det er strengt regulert hvilke områder det kan drives lakseoppdrett på, og lokaliteter er en betydelig knapphetsfaktor. Vekst baseres på miljøhensyn, og er miljøpåvirkningen akseptabel, noe den er i Øksnes, vil næringen kunne tilbys vekst. Øksnes Venstre vil initiere et systematisk arbeid med vurdering og klarering av nye oppdrettslokaliteter.
Kostnader ved gjennomføring av tiltakene i punktene 4.1 – 4.3 innarbeides i en senere budsjettregulering etter at administrasjonssjefen har utredet sakene.
5. BUDSJETT- OG ØKONOMIPLANFORSLAG
Tiltak | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Mer-/mindreforbruk konsekvensj. budsjett | kr 2 882 456 | kr 8 590 565 | kr 6 016 276 | kr 4 013 421 |
Totale driftskostnader fra investeringsbudsjett | -kr 294 076 | kr 3 008 011 | kr 4 661 559 | kr 7 983 540 |
Valgte driftstiltak | -kr 2 588 380 | -kr 11 598 576 | -kr 10 677 835 | -kr 11 996 961 |
Balanse | kr – | kr – | kr – | kr – |
Sentraladministrasjonen | ||||
Redusere kompetansemidler | kr – | -kr 400 000 | kr – | -kr 400 000 |
Endring delegasjon og avvikle utvalgsmodellen | kr – | -kr 390 620 | -kr 390 620 | -kr 390 620 |
Reduksjon ressurs folkehelsekoordinator | -kr 87 560 | -kr 173 850 | -kr 173 850 | -kr 173 850 |
Skole, barnehage og kultur | ||||
Stillingsreduksjon – samlokalisering i skolekvartalet | kr – | kr – | kr – | -kr 1 500 000 |
Omorg. spesialpedagogikk/tilpasset opplæring | -kr 408 611 | -kr 1 258 826 | -kr 2 020 212 | -kr 2 527 803 |
Tilpasse drift VO/flyktningetjeneste | -kr 517 743 | -kr 517 743 | -kr 517 743 | -kr 517 743 |
Omdefinering stilling migrasjonspedagogikk | -kr 146 000 | -kr 350 000 | -kr 350 000 | -kr 350 000 |
Omorganisering av drift ved barnehagene | kr – | -kr 333 000 | -kr 800 000 | -kr 800 000 |
Helse og sosial | ||||
Tilpasset tjenesteutøving og tjenesteutmåling | kr – | -kr 1 268 977 | -kr 1 268 977 | -kr 1 268 977 |
Oppsigelse 2 * 0,70 fysioterapihjemler | -kr 313 000 | -kr 626 000 | -kr 626 000 | -kr 626 000 |
Ettervern rus | kr – | kr – | -kr 444 142 | -kr 444 142 |
Redusere institusjonsplasser | kr – | -kr 1 903 466 | -kr 2 537 955 | -kr 2 537 955 |
Servicemedarbeider for tjenestene i sektor 2 og 3 | kr 507 591 | kr 552 005 | kr 552 005 | kr 552 005 |
Driftsendring i miljøtjenesten | -kr 203 036 | -kr 406 073 | -kr 406 073 | -kr 406 073 |
Prosjekt botun miljøtjenesten fra 2023 | kr – | kr – | kr – | -kr 1 499 931 |
Velferdsteknologiske løsninger i hjemmene | -kr 304 555 | -kr 304 555 | -kr 304 555 | -kr 304 555 |
TEKNISK | ||||
Omorganisering ledelse teknisk | -kr 761 386 | -kr 761 386 | -kr 761 386 | -kr 761 386 |
Reduksjon kjøp tjenester turisme | -kr 80 000 | -kr 180 000 | -kr 280 000 | -kr 380 000 |
Økt selvkostgrad byggesak | -kr 100 000 | -kr 150 000 | -kr 150 000 | -kr 150 000 |
Økt selvkostgrad oppmåling | -kr 100 000 | -kr 150 000 | -kr 150 000 | -kr 150 000 |
100% selvkost byggesak | kr – | -kr 170 000 | -kr 170 000 | -kr 170 000 |
100% selvkost oppmåling | kr – | -kr 105 000 | -kr 105 000 | -kr 105 000 |
100% selvkost plansaker | kr – | -kr 130 000 | -kr 130 000 | -kr 130 000 |
Interkommunalt samarbeid brannvesen | kr – | -kr 552 005 | -kr 1 104 010 | -kr 1 104 010 |
Reduksjon av antall brannmannskaper fra 19 til 16 | -kr 84 080 | -kr 84 080 | -kr 84 080 | -kr 84 080 |
Nedklassifisering av kommunale veier til private | kr – | -kr 340 000 | -kr 340 000 | -kr 340 000 |
Redusert kvalitet vinterdrift fra høst 2022 | kr – | -kr 325 000 | -kr 950 000 | -kr 950 000 |
Reduserte kostnader ved å forlenge kontrakt m/1. år | -kr 650 000 | -kr 1 250 000 | kr – | kr – |
Salg av tjenester – kontroll av brannslukkeutstyrt | -kr 50 000 | -kr 75 000 | -kr 100 000 | -kr 100 000 |
Økt inntekt brenning av hus | -kr 50 000 | -kr 50 000 | -kr 50 000 | -kr 50 000 |
Reduksjon energikostnader kommunale bygg | -kr 150 000 | -kr 350 000 | -kr 350 000 | -kr 350 000 |
Reduksjon vintervedlikehold kommunale bygg | -kr 40 000 | -kr 120 000 | -kr 120 000 | -kr 120 000 |
Redusere arealbruk Sommarøy skole | kr – | -kr 150 000 | kr 150 000 | kr 150 000 |
Skatt, ramme og avsetninger | ||||
Lån i sertifikat og obligasjonsmarkedet | kr – | -kr 500 000 | -kr 750 000 | -kr 1 000 000 |
Avvikling skatt næringseiendommer | kr – | kr 2 200 000 | kr 3 800 000 | kr 3 669 198 |
Avvikling eiendomsskatt boliger | kr – | kr – | kr 2 400 000 | kr 2 269 198 |
Gevinstrealisering – digitaliseringsstrategi | kr – | -kr 500 000 | -kr 750 000 | -kr 1 000 000 |
Overgang fra fossil til elbiler | kr – | -kr 100 000 | -kr 200 000 | -kr 250 000 |
Prosesshjelp effektivisering | kr 250 000 | kr 125 000 | kr – | kr – |
Prosjektfinansiering fellesfunksjoner | kr – | -kr 500 000 | -kr 500 000 | -kr 500 000 |
Disposisjonsfond | kr 23 810 500 | kr 19 900 500 | kr 16 150 500 | kr 14 950 500 |
Disposisjonsfond endret | kr 23 110 500 | kr 19 900 500 | kr 15 455 263 | kr 12 145 737 |
Endringene i driftskostnadene fra investeringsbudsjettet justeres i investeringsbudsjettet – og investeringsprogrammets finansieringsplan.