Bekymret for spesialundervisning i Fredrikstad

Foto: Taylor Wilcox, Unsplash

Venstre stilte i bystyrets møte 5. november spørsmål til ordføreren om spesialundervisningen i Fredrikstad. Svarene fra administrasjonen gjorde oss ikke fullt ut beroliget at elever med enkeltvedtak om spesialundervisning har fått, eller planlegges kompensert for bortfall av undervisning de har hatt krav på. Nylig publiserte VG en oversikt over forholdene rundt i norske kommuner, og i Fredrikstad er 219 elever rammet av at timer ikke er blitt kompensert. Etter vårt syn må kommunen sørge for at barn og unge med behov for ekstra oppfølging og undervisning, som har mistet noe av tilbudet, må få dette kompensert.

Da koronapandemien traff oss i mars, og skolene måtte stenge ned som følge av nasjonale retningslinjer, satte dette både barn og foreldre, lærere og skoleetaten i en helt ny og svært vanskelig situasjon. Det ble gjort en formidabel innsats for å legge om undervisningen gjennom perioden med nedstengning. At ikke alle retningslinjer kunne følges i en krisetid var å forvente. Men etter at skolene gjenåpnet, og vi nå også kan det se ut som vi går en langvarig situasjon i møte, må Fredrikstad kommune og skolene ha opplegg for å sørge for elever med krav på spesialundervisning.

Her er Venstres spørsmål:

1. Hvilken plan har Fredrikstad kommune for å følge opp elever med enkeltvedtak under den pågående koronapandemien?
  2. Hvilken plan har kommunen for å kompensere i etterkant for eventuelt bortfall av spesialundervisning som følge av koronasituasjonen?
  3. Kan ordfører forsikre at elever med enkeltvedtak får samme kvalitetsmessige undervisning, uavhengig av hvilken skole i Fredrikstad man går på?