Minneord: En uredd og tydelig politiker

Arne Bjørn Vaag, leder i Steigen Eldreråd og tidligere varaordfører for Venstre i Steigen, gikk bort 20.oktober.

Det var med sorg vi i Venstre mottok budskapet om at vår respekterte politikerkollega hadde gått bort. Helt frem til ganske nylig hadde vi stor glede og nytte av Arne i det lokalpolitiske arbeidet. Det er trist å tenke på at et stort politisk engasjement og en verdifull bidragsyter i partiet nå er borte.

Arne var en uredd og tydelig politiker. Han arbeidet hardt, og satte seg grundig inn i sakene. Han var ikke redd for å ha og forsvare sin mening, og derfor måtte han også stå i stormen i enkelte saker. Arne var en bauta som stod støtt, og han behandlet alltid sine meningsmotstandere med respekt.

Arne B satt flere år som leder i Fauske Venstre og hadde to perioder i kommunestyret. Hans forhandlingsevne ble bekreftet gjennom å få en plass i formannskapet til tross for de få representanter Venstre hadde i kommunestyret. Han representerte også Fauske kommune i styret til A/S Salten Kraftsamband, Salten friluftsråd, Menighetenes fellesråd og Nasjonalparksentret.

Som politiker var han opptatt av samfunns- og bedriftsutvikling og av at nye arbeidsplasser skulle skapes. Han var aktiv i arbeidet med Sjunkhatten nasjonalpark og for å få startet en folkehøyskole i forbindelse med nasjonalparken. Dessuten var han en engasjert politiker i oppstarten av arbeidet for å realisere tog fra Fauske og nordover. Arne hadde også verv som styremedlem i Nordland Venstre i denne perioden.

Arne flyttet til Steigen i 2015 og tok med seg sitt politiske engasjement i lokalpolitikken. Som førstekandidat for Steigen Venstre ble han varaordfører for Steigen i perioden 2015-2019. Han var styremedlem i Steigen Venstre helt siden 2015.

Da Arne takket for seg i lokalpolitikken våren 2019, var det etter hans eget utsagn for å slippe yngre krefter til, samtidig som han selv gledet seg til å nyte livet på Engeløya – med mer tid til å reise og være sammen med familien. Han så tilbake på sin periode i Steigenpolitikken som svært lærerik og med mange krevende debatter om skole- og kommunestruktur. Arne gledet seg over et stort politisk engasjement i kommunen, og var optimistisk for Steigens fremtid. Selv tok han vervet som leder for Steigen Eldreråds arbeid i denne perioden. Han hadde sammen med rådet klare ambisjoner for et konstruktivt arbeid.

Dessverre ble Arne syk, og gikk bort denne høsten, så altfor tidlig.

Vi minnes Arne som en varm og raus mann, som alltid var engasjert og til stede i møte med andre. Han var en god støtte for lokallagene og fylkeslaget i Venstre.

Vi i Fauske Venstre, Steigen Venstre og Nordland Venstre vil takke Arne for den han var og for hans bidrag i politikken. Våre tanker og medfølelse går til hans familie.

Takk for engasjementet Arne – vi vil savne deg.