Uttalelse vedtatt av Venstres landsstyre 31. oktober 2020
NAV har mange oppgaver, og en av de aller viktigste er å sørge for at vi får brukt ressursene våre i meningsfylte aktiviteter og arbeid. Selv ved sterkt redusert arbeidsevne, er det viktig å opprettholde en normalitet i livet og ikke minst å oppleve at man kan bidra innenfor rammene av egen funksjonsevne. NAV skal avklare arbeidsevne og hjelpe folk tilbake til arbeid og aktivitet, i godt samarbeid med borgeren. Vi vil legge til rette for at alle skal få bruke den kompetansen og den restarbeidsevnen de har. Det stiller krav til en fleksibel tjeneste i Nav som har muligheten til å tilrettelegge for den enkelte.
Tilliten til NAV er avhengig av at velferdssystemet vårt ikke misbrukes, men er også avhengig av at de som mottar hjelp møtes på en respektfull og verdig måte. De som har behov for hjelp, skal få det. Statlig hjelp må innebære tiltak som er virksomme og godt tilrettelagt. De som kan delta aktivt i arbeidslivet, må raskt hjelpes tilbake. Venstre vil ha mer fokus på mennesket i NAV, og mener systemet først og fremst bør bygges på tillit. Vi vil ha en tillitsreform der NAV sammen med borgeren finner frem til den hjelpen som passer best, uten at et rigid regelverk er et hinder.
Regjeringens inkluderingsdugnad, skal bidra til at det blir lettere å få en tilrettelagt arbeidshverdag på tross av sykdom, funksjonsnedsettelser eller hull i CV-en. Nye tall viser at vi ikke har kommet så langt i dette arbeidet som vi håpet.
Venstre ønsker et NAV som har handlingsrom til å sette enkeltmennesket i fokus. Et møte med NAV skal kjennes som starten på løsningen.
Venstre vil:
- Ha en tillitsreform i Nav
- Sikre at NAVs veiledere blir gitt nødvendig kunnskap og kompetanse til å utføre jobben de er satt til, og at denne kompetansen vedlikeholdes og opprettholdes
- Jobbe for tilstrekkelig med sosialfaglig kompetanse hos Nav
- At AAP som hovedregel skal ha en varighet på 3 år, men åpne for en skjønnsmessig utvidelse, dersom helsesituasjonen ikke er avklart innen rammen av treårsperioden
- Gjennomgå og utvide tiltaksapparatet i Nav, særlig tilrettelagte arbeidsplasser med mer individuell oppfølging
- Styrke den individuelle rettigheten til å få vurdert realkompetanse for hele eller deler av et fagbrev
Sikre at Nav bruker et språk som er forståelig for folk flest - Gi Nav økt mulighet til å utøve mer skjønn i enkeltsaker
- Stimulere til økt samhandling mellom NAV og helsetjenestene (eksempelvis DPS) og andre relevante tjenester gjennom IPS (individuell jobbstøtte)
- Gi tjenesten plikt til å følge opp borgere som ikke klarer å overholde frister for å avdekke behov for hjelp og støtte
- I større grad skille tiltak fra stønad, f.eks. gjennom å legge en basisytelse i bunnen for støtte fra NAV. På toppen av den bør det ligge differensierte satser som reguleres etter situasjon og ytelse
- Endre arbeid for trygd til arbeid for lønn
- I størst mulig grad sikre hver enkelt person en fast kontaktperson i NAV
- Gjennomgå Navs regler og rutiner, for å fjerne de som skaper urimelige hindre for at borgere får utbetalt ytelser de har rett på, slik som «fedrekvotefellen»
- Utvide ordningen med aktivitetsplikt til å gjelde flere grupper
- Forenkle og slå sammen ulike Nav-ytelser og herunder vurdere husbankens bostøtte som del av ytelsene
- Redusere dokumentasjonskravet for mottakere av sosialhjelp i tråd med økt digital tilgang på opplysninger, heve satsene for langtidsmottakere av sosialhjelp og bruke frigjorte ressurser til sosialfaglig oppfølging av den enkelte
- Sikre borgeren rett til å ha en lokal saksbehandler som er i direkte kontakt med vedtaksmyndighet
- Redusere bruk av økonomisk straff for små forseelser
- Styrke ordningen med arbeidsutprøving
- Gjennomgå regelverket for rådgivende lege