Ikke utsett bygg av den nye Brunla skola! Nå må nok være nok

Kari-Lise Rørvik
– Nok er nok. Nå må kommunen stoppe den katastrofale skolesituasjonen vi har i Stavern. Stavern skole holder ikke mål og ble nedlagt allerede i 1989, sier Kari-Lise Rørvik, Venstres representant i Hovedutvalget oppvekst og kvalifisering, etter beskjeden fra kommunedirektøren at de forslår utsettelser av ny Brunla skole. Stavern skole består fortsatt, og vi venter fortsatt. Barna sitter i et bygg som ikke holder mål og deler av uteområdene var stengt på grunn av alvorlige sikkerhetsbrudd tidligere i år. En ny skole på Brunla har vært tema de siste 10 årene.
– At kommunedirektøren foreslår at denne skole utsettes å bygges på ubestemt tid – er en katastrofe for de barna som skal lære til livet, vi mener det er å svikte elevene i Stavern på aller verst måte, sier Magdalena Lindtvedt, gruppeleder Larvik Venstre.
Stavern er det eneste området i kommunen som har hatt betydelig økning i småbarn de siste fem årene. – Tidlig i 2020 ble Varden vedtatt nedlagt, og det er nå ikke ledige plasser til eventuelle tilflyttere. En samtidig stans i arbeidet med ny-skolen på Brunla er et tydelig signal om at kommunen ikke ønsker tilflyttere til Stavern. Nå må det være nok sier Kari-Lise Rørvik.
Til slutt, det er ikke nok at vi ikke oppgraderer skolene vi har men Larvik kommune ligger betydelig lavere enn sammenlignbare kommuner i hvor mye penger man investerer i skolen. Dette strategidokumentet må få en mye tydeligere satsning på på gode skoler i Larvik