Bedrifter og offentlige aktører med blikket mot framtida, se her!

Foto: Jo Straube/Tom Atle Bordevik/Sveinung Bråthen

Viken skal være en region med grønn vekst. For å få til det, må bedrifter og det offentlige satse mer på egen forskning og utvikling. Venstre vil inspirere til dette, blant annet med økonomiske bevilgninger. Sitter du med en god idé du gjerne vil teste ut, så er det mulig å søke Regionalt forskningsfond (RFF) om støtte i 2020. Men da må du være rask for søknadsfristen er allerede 1. november.

For Venstre er det viktig at ikke all forskning foregår i de store forsknings- og utviklingsinstitusjonene. Vi vil inspirere bedrifter og det offenlige til å satse mer på egen forskning og utvikling, både gjennom økonomiske bevilgninger og ved å legge til rette for utveksling og anerkjennelse av private aktørers forskning.

Venstre vil fortsette å styrke virkemidlene for regional innovasjon og samarbeid mellom forskningsinstitusjoner og næringslivet, og regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett for 2021 satt av nærmere 200 millioner kroner til regionale forskningsfond i hele Norge. Dette vil komme bedrifter og virksomheter i Viken til gode.

Viken har flere forskningsinstitusjoner, som NMBU, USN, NIBIO; NOFIMA og mange flere. Prosjektet som får støtte fra RFF må være knyttet til en forskningsaktør, men den kan også være utenfor Viken.

Forskning og innovasjon kan bidra til økt verdiskaping i hele Viken. Framtidens kompetansebedrifter og vekstkommuner gjerne kan ligge et stykke fra hovedstaden. RFF i Viken har som mål å fremme forskningsdrevet innovasjon og utvikling i næringsliv og offentlig sektor i hele Viken, og samtidig løse noen av de regionale samfunnsutfordringene vi står overfor. RFF er delt inn i regionale kvalifiseringsprosjekter og hovedprosjekter.

Ordningen med kvalifiseringsprosjekter (ramme kr. 250.000-500.000) sørger for at gode ideer testes ut før man setter i gang med hovedprosjektet.

• I 2019 fikk f.eks. Grønn næringskompetanse AS i Drammen støtte til sitt kvalifiseringsprosjekt SeedBox – identifisering av prosesser og metoder til utvikling av en løsning for konservering og samlagring av frø og data.
  • Lifetools AS i Kongsberg fikk støtte til uttesting av maskinlæringsbasert tolkning av ikke-verbal kommunikasjon fra mennesker med sterkt nedsatt funksjonsevne.
  • Og Moss kommune, i samarbeid med NIBIO, fikk støtte til å teste ut miljøvennlig bruk av tre for brygger og kaianlegg. Målet var å finne den rette behandlingen for trevirke som hindrer at treet ødelegges av saltvann og småkryp.

Kvalifiseringsprosjektene kan peke mot et hovedprosjekt med målsetning om å løse noen av de regionale samfunnsutfordringene vi har i Viken. Nye og smarte løsninger kan spare samfunnet for enorme summer og det å understøtte nye løsninger med forskning gjør at vi kan rulle ut de nye prosjektene i kontrollerte former med kjent resultat. Vi skal vite hva vi gjør. De prioriterte områdene i 2020 befinner seg innenfor teknologi, utdanning og kompetanse, livsvitenskap, velferd, kultur og samfunn, landbasert mat, miljø og bioressurser. Hovedprosjekt kan søkes allerede 18. november.

Venstres landsmøte i september gjorde det klart at vi er nødt til å tenke sirkulær omstilling, om vi skal nå målene våre om klima- og naturmangfold. Sirkulær økonomi må til for å oppfylle Paris-avtalen. RFF Viken ser også framover og prioriterer prosjekter som støtter opp under dette. Viken er «logistikk-fylket» fremfor noen. Viken kan gjøre store grep for å bli mer sirkulære. Natur- og ressursforvaltning er avgjørende i en folkerik region. Klimaendringene med mer ekstremvær og økt påkjenning på infrastruktur vil for eksempel kreve utstrakt flomsikring med påfølgende redusert risiko for materielle skader og endrede bosettingsmønstre. God steds- og samfunnsutvikling skapes gjennom samarbeid, felles identitet, deltakelse, inkludering og framtidstro.

RFF Viken er et av de strategiske virkemidlene fylkeskommunen har. Med litt egeninnsats kan din virksomhet få støtte til forundersøkelser, industriell forskning eller eksperimentell forskning. Vi tror RFF vil bidra til å øke forskningsviljen og samtidig senke risikoen for den enkelte bedrift og kommune. Er det noe Viken skal bidra med i tiden framover, så er det å skape nye arbeidsplasser i hele fylket.

Nå gjenstår det bare at du og din virksomhet tar kontakt med Viken fylkeskommune og blir med på reisen videre over i en sirkulær omstilling.

Tove Hofstad (V), fylkestingsrepresentant og medlem av næringskomiteen i Viken
Anders Wengen (V), kommunestyrerepresentant og leder av næringsutvalget i Drammen
Kristine Nore (V), styremedlem i Regionalt forskningsfond i Viken