Regjeringen foreslår å bruke 32,1 milliarder til jernbane i 2021. Det er en økning på 5 mrd fra i fjor, og en tredobling av jernbanebudsjettet fra nivået til den rødgrønne regjeringen. – Veldig mye av jernbanebudsjettet skal brukes i Viken, sier Schytz, og ramser opp:
- nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbevikdalen
- intercityporsjekter på Doverbanen ved Eidsvoll
- Follobanen og Østfoldbanen
- vendespor i Asker
- videre planlegging av Ringeriksbanen
- ERMTS signalsystem på Østfoldbanen og Gjøvikbanen
- plattformforlengelser
- togparkering i Rygge, Ski og Kongsberg
- tiltak på Geilo stasjon for økt godtstranspor
Det foreslås også 580 millioner til Fornebubanen, 93 millioner til lavere billettpriser i kolletivtrafikken i Viken.
– Det skal være enkelt og billig å gjøre de miljølvennlige valgene. En fortsatt satsing på jernbane og kollektivtrafikk er helt avgjørende for vår region, sier Schytz.
Regjeringen foreslår også store bevilgninger til mange kulturinstitusjoner i Viken og til opprydning i atomavfallet på Kjeller og i Halden.
– Dette budsjettforslaget har en tydelig Venstre-profil, med satsing på kunnskap, klima- og miljø, og nye arbeisplasser for framtida. Jeg er imponert og stolt over hva våre statsråder Guri Melby, Sveinung Rotevatn, Abid Raja og Iselin Nybø har forhandlet fram i regjering, avslutter Schytz.
Statsbudsjettet 2021: Tiltakene i Viken
Les mer om Venstres gjennomslag i budsjettet
Her kan du se Guri, Abid og Iselin presentere statsbudsjettet