Innlegg av Marit Vea i VårtOslo 10.09.20:
Byråd Lan Marie Berg anklager i VårtOslo Venstre for å svikte miljøet. Hun viser til at klimakrisen er akutt og at vi må ta alle virkemidler i bruk for å kutte utslipp. Det siste er jeg og Berg helt enige om. Vi har begge små barn, og mitt viktigste oppdrag som politiker er å gjøre alt i min makt for å kutte utslipp og sikre at ungene våre får en trygg framtid på jorda.
Derfor er jeg utrolig glad for at Venstre i regjering har sørget for at Norges utslipp går ned for fjerde år på rad. Det var jo nettopp derfor Venstre gikk inn i regjering, for å kutte utslipp og sørge for at Norge går foran i klimaarbeidet.
På Venstres vakt har vi transformert den norske bilparken. I dag er nær halvparten av alle nye biler på veiene utslippsfrie elbiler. Vi har blitt et internasjonalt forbilde innenfor grønn skipsfart. Vi har satset på tog og kollektivtrafikk, og vi har gjort det dyrere å forurense og billigere å ta miljøvennlige valg i hverdagen.
For der MDG i Oslo snakker om hvor viktig det er å kutte utslipp, så har de foreløpig gjort en dårlig jobb med å oppnå resultater. Som faktisk.no dokumenterer, så har utslippene gått ned nasjonalt, samtidig som de har gått opp i Oslo for andre år på rad.
Fra 2016 til 2018 økte klimagassutslippene i Oslo med rundt 4,5 prosent, ifølge tall fra Miljødirektoratet. Og selv om jeg ikke tviler på MDGs intensjoner, så er det resultater og ikke retorikk som tar oss videre i klimakampen.
Jeg tror alle har fått med seg at MDG ikke ønsker en ny motorvei fra Oslo til Asker. Oslo Venstre har også vært skeptisk til Statens Vegvesens opprinnelige planer for E18, fordi vi mener at de store pengene bør gå til de kollektivtrafikk og tog.
Men et bredt flertall på Stortinget, bestående av Høyre, Arbeiderpartiet og Senterpartiet, har bestemt at den skal bygges, og Lan Marie Berg signerte selv under på en avtale om å bygge veien i 2016.
Venstre har derfor brukt vår påvirkningskraft til å få ned både størrelsen og kostnadene på veien. Vi har sikret at den ikke skal føre til at det kommer flere biler inn til Oslo, og at sykkel og buss skal prioriteres i prosjektet.
Støy og forurensing, som alle som bor langs veien har levd med i årevis, skal reduseres, og mye av veien skal legges under bakken. Veien skal med andre ord bidra til reduserte, ikke økte, utslipp. Men igjen ser det ut til at Berg og MDG er mer opptatt av retorikk enn resultater.
MDG er mer opptatt av å være mot en vei, enn å delta i en konstruktiv samtale om hvordan samarbeidsavtalen som skal sikre Oslo nye t-bane- og trikkelinjer, hyppigere bussavganger og flere sykkelveier.