Vil ha gjenvinningsanlegg for plast

Oslo Venstres Gruppeleder Hallstein Bjercke, Foto: Line Owren Fotografi

– Plastavfall fra Oslo er med på å skape et globalt miljøproblem. Derfor er det på tide at vi tar ansvar for vårt eget avfall og etablerer et plastgjenvinningsanlegg på Østlandet, sier Venstres Hallstein Bjercke.

Bare i Oslo i fjor samlet husholdningene inn mer enn 11 000 tonn plastemballasje. Det tilsvarer 1000 lastebillass fylt til randen med plast. Mesteparten av plastavfallet sendes til Tyskland for gjenvinning.

Men samtidig som Tyskland importerer plastavfall, eksporterer de tre ganger så mye ut, i hovedsak til Sør-Øst-Asia. Her håndteres mye av avfallet ulovlig og uregulert, og søppelberg får vokse seg høyere og høyere. I tillegg havner plast i havet der det er en trussel mot økosystem og dyreliv.

– I tillegg til å sørge for at plasten fra Oslos innbyggere faktisk blir gjenvunnet, bør kommunen også bidra til å øke etterspørselen etter resirkulert plast. Oslo kan skape et større marked ved å stille krav om gjenvunnet plast og bruke kommunens innkjøpsmakt, sier Bjercke.

I bystyremøtet 2. september fremmet Venstre og Høyre forslag om å etablere et plastgjenvinningsanlegg på Østlandet, og å stille krav om en større andel resirkulert plast i kommunen. Bystyrets flertall stilte seg positive til et gjenvinningsanlegg og ønsker å følge utviklingen ved det prosjektere anlegget på Hobøl, men støttet ikke Venstre og Høyres forslag om å gå lenger og ta en mer offensiv rolle i å stille krav om en større andel resirkulert plast.

Gjennom mange år har Venstre jobbet for å bygge opp resirkuleringssystemet i Oslo. Venstre har stått i bresjen for å få innført fjernvarmeanlegg for energigjenvinning av avfallet som forbrennes, biogassanlegg for gjenvinning av matavfall til biogass, og sorteringssystemet for å fordele riktig avfall til riktig gjenvinning.

– Plast som havner i naturen er en katastrofe for livet i havet, og jeg hadde forventet en langt mer aktiv holdning fra byrådspartiene. Men Oslo Venstre kommer ikke til å gi seg, og vil forsøke å samarbeide med Venstre i regjering for å komme videre i denne sake, avslutter Bjercke.