Av Anette Solli, gruppeleder for Høyre, Ole Andreas Lilloe-Olsen, Venstre og Ida Lindtveit Røse, Krf.
E18 er en seier for alle på Strand som var misunnelige på nærmiljøet på Tåsen da de fikk tilbake sitt nærmiljø og Store Ringvei ble lagt i tunnel under der den tidligere veien hadde gått, og det er en seier for alle dem på Høvik som var misunnelige på alle på Vålerenga da Strømsveien ble stengt for gjennomgangstrafikk og trafikken ble ledet inn i den nye Ekebergtunnelen og Vålerengatunnelen.
E18 er en seier for alle dem som har sittet på busser som har måttet stå og stampe i kø sammen med biltrafikken ut av Oslo hver bidige ettermiddag.
E18 er en seier for alle dem som vil sykle trygt og raskt på en moderne sykkelvei og sykkelbane mellom destinasjoner i vestkorridoren fremfor å kjempe seg frem på mange ulike typer vei med ulik standard og usikkert trafikkbilde.
E18 er en seier for alle dem som har vært involvert i hendelser og ulykker ved de utallige små og store på- og avkjøringer vi har på dagens vei. E18 er en seier for alle dem som helst vil slippe å kjøre ut på en motorvei når de bare skal et lite ærend for å levere barn i barnehage, hente varer, eller av en eller annen annen grunn er avhengig av bil for å få sin hverdag til å fungere.
E18 er en seier for alle dem som nå kan gjenåpne lokale nærmiljøer som har vært splittet av en motorvei i dagen, som igjen ønsker å ferdes trygt på tvers.
Bærum kommune er den kommunen i Norge med størst biologisk mangfold. E18 er en seier for alt levende som er avhengig av en gjenåpning av grønne korridorer mellom kysten og strandsonen, de frodige villahavene, landbruksarealene og Marka, oppå tunnelene og på tvers av den tidligere motorveien.
E18 med en løsning for Fornebubanen er en seier for mulig utvikling av Fornebu, en avlastning av trafikken i boområder i Østre Bærum, en mulighet for transformasjon og utvikling av nye områder for bolig og næring, nye arbeidsplasser, aktiviteter og tilbud.
Ny E18 er en seier for demokratiet. Denne veien har vært en del av en regional enighet og avtaler mellom fylkene og staten i flere tiår. Prosjektet har vært knadd og eltet i politiske prosesser. Det var nesten enstemmige vedtak i kommunestyret om både kommunedelplan og reguleringsplan for ny E18. Partiene som gikk inn for veien fikk over 80 % av stemmene i lokal og fylkesvalg i Asker og Bærum. Endelig har et stort Stortingsflertall vedtatt både veien og finansieringen av den.
Oslos byråd Lan Marie Berg kaller vedtaket et svik mot miljøet. Det eneste sviket vi kan se her er at byråden selv bryter avtalen hun selv var med å undertegne i 2016, som innebar både en oppstart av ny E18 fra Lysaker til Drengsrud, og en garanti for bygging av første etappe frem til Strand. Det er den samme garantien fylkesrådet i Viken nå har gitt.
Denne saken har imidlertid vist at MDG er en umulig samarbeidspartner som bare skyver på sine krav etter hvert som de blir innfridd.
Innlegget stod på trykk i budstikka 2. september 2020.