Naboene ble hørt – skytingen begrenses

Lerdueskytingen foregår fra anlegget bak. Nå blir virksomheten fra de to banene herfra stoppet., Foto: Privat

Venstres Karin S. Frøyd fikk i dag flertall og stor oppslutning om sitt forslag i Planutvalget da skyteanlegget på Dolvenbanen ble behandlet.

– Jeg er glad for at de andre medlemmene i Planutvalget støttet meg og også roste meg for forslaget. Vi tenkte likt da vi støttet opp om nabolagets og grunneieres interesser. Det har utviklet seg til en uheldig situasjon i området med mye støy fra skytevirksomheten og i tillegg er det noen øvrige uavklarte forhold som må ryddes opp i. I løpet av ettermiddagen har jeg fått takkemeldinger fra flere berørte, sier Karin S. Frøyd.

Det var kun de to representantene fra Fremskrittspartiet og Høyre som stemte for rådmannens forslag og for et tilleggsforslag fra Fremskrittspartiet. De øvrige 6 i utvalget, fra Arbeiderpartiet (2), Senterpartiet (2), BedreLarvik (1) og Rødt (1) støttet Venstres forslag.

Bakgrunnen for behandlingen i Planutvalget var at politikerne skulle ta stilling til administrasjonens vedtak i en klagesak, hvor det var blitt gitt midlertidig tillatelse for baneanlegg, boder og tak over container, samt lydvegger på gbnr. 4134/1, Berviveien 34, på Dolven.

Vedtaket lyder: Planutvalget tar klagen delvis til følge. Vedtak i delegert sak 594/20 der det er gitt midlertidig tillatelse for boder og tak over container samt lydvegger, godkjennes.

Vedtak i delegert sak 594/20 hvor det ble gitt midlertidig tillatelse for baneanlegg, godkjennes ikke. Her har Planutvalget alternativ løsning.

Med bakgrunn i at skytevirksomheten på Dolven medfører store ulemper for naboer og omgivelser i form av støy og nedsetter kvaliteten på rekreasjon, friluftsliv og dyreliv i området, må virksomheten på baneanlegget reduseres betraktelig. Støymålinger og støyrapporter har vist store avvik. Støyen er påvirket av vær, vind og type skyting. Skyting har også forekommet direkte inn på dyrket mark og i skogen til naboene.

Planutvalget godkjenner ikke videre aktivitet på i felt I38-A, da det her ikke er sikringssone og hvor det er angitt hensynssone for bevaring av naturmiljø, H560_1. På dette feltet ligger bane 1 og 2.

Planutvalget viser til PBL § 21-6 Privatrettslige forhold og tar her ikke stilling til denne paragrafen ved behandlingen av saken.

Tidligere godkjente baner 4, 5 og 6 kan benyttes fram til godkjent reguleringsplan foreligger.

Planutvalget ber om at tiltakshaver og konsulent anmoder om oppstartmøte for igangsetting av en reguleringsplanprosess som kan ferdigbehandles høsten 2021. Foreligger det ikke godkjent reguleringsplan innen den tid og seinest innen 30.11.2021, må bruken av skyteanlegget opphøre.