Ås og Nordre Follo kommunestyre vedtok i mai å ikke fastsette planprogram for østre linje og hensettingsspor. Dermed gikk saken til samferdselsdepartementet og nå er det ministeren som har hånden på spakene i lokomotivkabinen. Vi i Vestby og Ås Venstre ønsker å kunne bidra til en best mulig prosess videre, og for å klare dette holder vi et åpent møte for å få innspill til både konkrete løsninger og hvordan forholde seg konstruktiv i prosessen. Som en av få kommuner har Vestby satt av plass tidlig i prosessen til hensettingsspor, men kan man godta tomkjøring dit?
Møteplan – 8. sep, kl 19 – ca 21:30, i Ås kulturhus. Etterpå samles de som ønsker det til «mingling med avstand» på Ås stasjon (de holder åpent til ca kl 23 denne dagen – for oss og andre).
- Velkommen
- Innledere
- Indre Østfold Venstres og statssekretær, landskapsarkitekten Maren Hersleth Holsen (10-15 min – via nett) «Et overordnet blikk: Bevaring av matjord er viktig, men hvordan prioritere det i enkeltsaker?»
- Samfunnsplanlegger Alf S. Johansen (ca 20 min) «Jernbanen i Ås og omegn – sentralt for utvikling av god samferdsel i både indre og ytre Østfold»
- Daglig leder i Norsk bane Jørg Westermann (ca 20 min) «Flere tog til Ås og Ski – hvor og hvordan»
- Tekna jernbanes Øyvind Lavoll (ca 10 min) «Fagkompetansen og helhetsvurderingene – hvorfor når de ikke frem (til lokalpolitikerne)? og kommer de lokale innspill frem til til fagfolkene?»
- Bedre bymiljø Moss’ Jonathan Parker (10 min) har sett på en del rammevilkår for samfunnsøkonomisk beregning av jernbanebygging, i Norge og Europa, og mener å se at noe mangler i Norge. Hans tittel er «Kan vi stole på ekspertisen?» .
- Kort pause med oppklarende spørsmål
- Diskusjon (40 – 60 minutter), som skal innom
- Stortingsrepresentant Jon Gunnes (Venstre) starter debatten med å få spørsmålet «dersom du var minister, ville du konkludert eller utredet mer?» (men vi forventer ikke svar:)
- Dersom vi kunne startet på nytt; Ville man kunne komme til faglig enighet om både hensettingsspor og påkobling østre linje? Dette inkluderer svar på
- Hva er behovet for hensetting?
- Evt. godsterminal Vestby og hensettingsspor; er det noe å hente på å plassere de sammen?
- Hva konkret kan politikerne i Ås gjøre? (i tilegg til å påvirke egne partier sentralt)
- Deltagere
- Innledere pluss noen i salen. BaneNOR er invitert, men takket nei.
- Grunneierlaget i Holstad
- Gunnar Bengtsson, MdG
Ås Venstre digger innspill & diskusjoner som kan gjøre ting bedre, så ta gjerne kontakt. Her i lenka er våre folk.
Klokkeslett og sted: Kl 19 – 2130, Ås kulturhus, Se også evt. vår vår fb-side. Møtet blir i tillegg sendt via nett (meet.google.com/jsq-rrkm-jjz).
Påmelding skjer elektronisk (åpner i ny fane) (alle som skal møte opp fysisk må melde seg på i forkant)
Mer om innledningene og innhold:
Jørg Westermann, «Flere tog til Ås og Ski – hvor og hvordan»
Follo er et satsingsområde for jernbanen. Men står resultata i forhold til inngrepa og pengebruken? Får vi gode løsninger for ulike typer person- og godstog uten alvorlig skade på natur og miljø? Hva er alternativa? Norsk bane AS – Et firma som arbeider for et landsdekkende jernbanenett for raske person- og godstog.
Jonathan Parker sin ingress er «Bedre Byutvikling Moss ønsker en bedre bane og har funnet 7 grove saksbehandlingsfeil i dobbeltsporreguleringen for Moss. Vi har også sammenlignet EUs og Norges utredninger og finner at jernbanepolitikken i Norge bygger på feil metode og et misvisende utvalg av fakta. En seier i Moss Tingrett 15.-17. september vil tvinge fram utredning av alternativer som kan gi et bedre Intercity triangel»