En dag på Møre med Sveinung

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn på besøk i Ålesund 21.08.20. Her hos bedriften I.P.Huse på Harøya, Foto: Even Aronsen

Sveinung Rotevatn, vår klima- og miljøminister og en av kandidatene til ledervervet i Venstre, var på besøk i Ålesund 21.august. For en fantastisk dag det ble! Først bedriftsbesøk, så sosialt samvær og deretter medlemsmøte med viktige tema omkring Venstrepolitikk og om Havsul 1 og mulige negative konsekvenser for fisk og sjøfugl

-Tydelig kommunikasjon, stå i sakene og feire våre seire
Det var blant oppfordringene fra Sveinung Rotevatn til medlemmene som var møtt frem. Medlemsmøtet ble holdt på Hotel Atlantica og det var godt besøkt med representanter fra flere lokallag og fylkeslaget.

I møtet presenterte Sveinung Rotevatn sine tanker om Venstre og hvordan han vil jobbe for partiet, hvordan Venstre skal stå fram etter valget. Vi har fått store og viktige gjennomslag gjennom vår regjeringsdeltagelse, som skole og miljø, sa Sveinung. Klimautslippene har gått ned. Næringspolitikken vår handler om verdiskaping og etablering av arbeidsplasser og samtidig hensyn til klima og miljø. Vi må holde på seirene våre og fortelle om dem til velgerne. Vi er villig til å sitte i posisjon, til å ta ansvar. Og vi må tørre å stå i saker vi har fått gjennomslag for selv om det kommer kritikk utenfra, sa Sveinung blant annet. Opposisjonen leter etter saker der de prøver å skape negative bilder av Venstre. Hvorfor? Jo fordi Venstre er av stor betydning for fortsatt borgerlig regjering etter valget, sa Sveinung.

Runde miljøsenter, fisk, fugl og Havsul 1
Ålesund Venstre hadde invitert Runde miljøsenter til møtet for å gi faglige innspill om mulig negative konsekvenser for fisk og sjøfugl av vindmøllene i Havsul 1 som planlegges montert på havbunnen på Mørefelta. Havforsker Nils-Roar Hareide ga en pedagogisk meget god framstilling og klar melding til politikerne om at vi må ha mere kunnskap om konsekvenser av Havsul 1. -Vil plassering av vindmøller på havbunnen skade gytefeltet? Vil f.eks. vibrasjon fra installasjonene forstyrre orienteringsevnen til fisken?

Vi fikk forklart silda sin helt avgjørende rolle i kystøkologien og dermed silda sin betydning for hele fiskebestanden langs kysten som torsk, sei og hyse.

Vi må vite mer om konsekvensene for silda og de andre fiskeartene. Tobis eller sil som den egentlig heter, er avgjørende som mat for lundefuglen. Fugletrekk fra Runde er dokumentert og ble vist i møtet. Der kommer det fram at fugl trekker inn på området til Havsul 1.

Bedriftsbesøk og næringspolitikk om klima og miljø og energi
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn besøkte bedriften I.P.Huse på Harøya, og Sandøy Energi. Sammen med ministeren var representanter fra fylkeslaget, fra Ålesund Venstre og Molde Venstre. Også politikere fra de to andre regjeringspartiene var med på besøket.

Bedriften I.P.Huse er kjent for vinsjer som de produserer for maritim næring. De er nå i gang med produkter i et nytt segment som gjelder oppgradering og effektivisering av turbiner i vannkraftverk. Ledelsen ved bedriften ga en god orientering om tanker for fremtiden med tilpassing av produksjon til etterspørsel innenfor det grønne skiftet.

Det ble også et møte med Sandøy Energi, som presenterte planer for næringsutvikling basert på eksisterende vindmøllepark på land på Harøya, og energi fra det planlagte prosjektet Havsul 1. Det gjelder vindmøller plassert på havbunnen på Mørefeltet. Venstre sitt ønske om å ta med klima- og miljøministeren til en orientering om Havsul 1, er de spørsmålene som er fremmet av våre medlemmer knyttet til en stor og betydelig bekymring rundt negative konsekvenser for fisk og sjøfugl. Viser her til foredraget av havforsker Nils-Roar Hareide fra Runde miljøsenter på medlemsmøtet.

Mat og sunnmørsk gjestfrihet
Mellom turen til Harøya og medlemsmøtet om kvelden, ble Sveinung med følge invitert til middag hjemme hos Venstremedlem Rolf Stavseth og kona Rannveig. Fylkesstyret vil rette en stor takk til Ålesund Venstre for et veldig flott gjennomført program både faglig og sosialt. Takk til lokallagsleder Jack Blindheim, formannskapsmedlem Kari Grindvik og gruppeleder Hans Andre Sæterøy.

Sveinung Rotevatn hjemme hos Rolf Stavset, sammen med Kjell Johan Vatne fra Molde Venstre.
Havforsker Nils-Roar Hareide fra Runde miljøsenter orienterer klima- og miljøministeren og medlemsmøtet
Medlemsmøte 21.august arrangert av Ålesund Venstre