Landsstyremøte behandlet nytt prinsipprogram med EU-spørsmål

Nytt prinsipprogram 2020
– Et to år langt arbeid er endelig ved målstreken, og vi kan legge fram et solid prinsipprogram som løfter de store problemstillingene Norge og verden står overfor - og de sosialliberale svarene. Helt grunnleggende handler det om hvordan vi kan sikre alle menneskers frihet og de gode fellesskapene, også i morgen, sier leder for Venstres prinsipprogramkomite, Islein Nybø., Ill. Venstre

Nytt prinsipprogram skal legges frem for Venstres landsmøte 26.-27.september 2020. Landsstyret gjorde innstilling i sitt møte 20.juni som ble avhold digitalt. Prinsipprogramkomiteen leverte i vinter forslag som har noen dissenser. Størst oppmerksomhet fikk saken om Norges fremtidige tilknytting til EU der et klart flertall i landsstyret gikk for flertallets forslag om på sikt å delta i EU, forutsatt et ja i en folkeavstemming og at det lages gode løsninger for fiskeri og landbruk.

Ordlyden i vedtak om Venstre sitt fremtidige forhold til EU er som følger:
-Venstre mener at EØS-avtalen har tjent Norge godt, men ønsker på sikt å delta i de demokratiske institusjonene i EU gjennom et EU-medlemskap, der det lages gode løsninger for fiskeri og landbruk og tas en separat vurdering av eventuell inntreden i eurosonen. Medlemskapet må avgjøres etter folkeavstemming og Venstres folkevalgte skal respektere resultatet.

-DISSENS:Odd Einar Dørum, Trine Noodt, Torgeir Anda og Tina Kornmo ønsker følgende erstatning av siste avsnitt:

-Norge har så langt valgt å regulere sitt samarbeid med EU gjennom EØS-avtalen, som har tjent Norge godt. Venstre mener at et eventuelt norsk EU-medlemskap skal avgjøres etter folkeavstemning og Venstres folkevalgte skal respektere resultatet.

Venstres landsstyre sa ja til norsk EU-medlemskap

Møre og Romsdal Venstre har ikke gjort vedtak til prinsipprogrammet
Møre og Romsdal Venstre fikk forslaget til nytt prinsipprogram presentert på fylkesårsmøtet 2020 med besøk av Odd Einar Dørum. Vi fikk da gjennomgått dokumentet og gitt oppmerksomhet til dissensene, men foretok ingen avstemming. Saken behandles på Landsmøtet 27.-28.september på Gardermoen. Delegatene fra vårt fylkeslag vil forventes å stå fritt i sin holdning til dissensene, som foruten EU-spørsmålet er saker som i stor grad er verdibaserte.

Utkast til Venstres prinsipprogram

Landsstyret vedtok tre politiske uttalelser:

Pengene må følge kulturvernoppgavene

Hjelp til folk med gjeldsproblemer

Flere og mer mangfoldige fosterhjem

Landsstyret var representert fra Møre og Romsdal Venstre med fylkesleder Ragnhild Helseth og nestleder Håvard Urkedal.

Fylkesleder Ragnhild Helseth i landsstyremøtet 20.juni 2020
Håvard Urkedal, nestleder Møre og Romsdal Venstre