Enighet om E18 og Vestkorridoren

Solveig Schytz sitter i utdanningskomitéen for Venstre, Foto: Oda Scheel

Bedre framkommelighet for kollektivtrafikken, ny kollektivterminal på Lysaker, nye gode sykkelveier og biler under bakken blir en realitet. I dag vedtok Stortinget bompengeproposisjonen for E18 Lysaker-Ramstadsletta.

-En milepæl

For Solveig Schytz, Akershus Venstres sin representant på Stortinget og tidligere leder for hovedutvalget for samferdsel i Akershus, er dette en gledens dag.

– Dette er en stor milepæl, sier Schytz. – Jeg har jobbet med denne saken så lenge jeg har vært folkevalgt. Jeg er veldig glad for at vi har funnet en bred enighet i Stortinget om en løsning for E18 og Vestkorridoren som sikrer bedre framkommelighet for kollektivtrafikken, gode sykkelveier og at bilene nå skal under bakken, sier hun.

Enighet med Arbeiderpartiet

Arbeiderpartiet ble enige med regjeringspartiene og dannet flertallet i Stortinget i denne saken. – Enigheten mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet er utrolig viktig for folk som er opptatt av bedre kollektivløsninger nær Oslo. Bedre kollektivløsninger har alltid vært mål nummer en for Venstre. Med denne enigheten kan vi endelig sette i gang, sier Schytz.

– En seier for miljøet

Gruppeleder for Venstre, og tidligere gruppeleder i Bærum Venstre, Ole Andreas Lilloe-Olsen er lettet over enigheten i Stortinget. – Dette er en seier for miljøet i Bærum, en seier for mobilitet for myke trafikanter og kollektivsatsing, en seier for grønne korridorer mellom kysten og innlandet og en seier for stedsutvikling. Det er, ikke minst, en seier for alle dem som bor langs E18 og til daglig må leve med støy, luft- og lysforurensning, sier han. – De har måttet leve i uvisshet i mange år. Nå er endelig vedtaket fattet.

Grønn byutvikling

Eirik Bøe er kommunestyrerepresentant for Venstre i Bærum og leder for planutvalget. Han er opptatt av grønn byutvikling og lokal natur og ser meget positivt på vedtaket i Stortinget. – E18 vil legge til rette for at store områder i Bærum vil gå fra rød støysone til grønn by- og tettstedsutvikling. Nedbygde og sterkt støy og støv utsatte områder kan nå tas i bruk i en kommune hvor naturen er under stort press, sier han.

Enighet i Viken

Finn-Erik Blakstad er Venstres representant i samferdselskomitéen for Venstre i Viken og er glad for en tverrpolitisk enighet saken. – I samferdselskomitéen har Venstre jobbet for konsensus. Kampen om kroner til samferdsel står ikke mellom partier, men mellom landsdeler. Nå får vi byutvikling og bane. Heldigvis er enigheten bred, sier han.

Et skritt videre for Fornebubanen

Uenigheten om E18 har satt Fornebubanen på vent i en periode. – Nå kan vi endelig komme videre også med Fornebubanen, som er det viktigste miljøprosjektet i Oslo-området. Fornebubanen er ikke bare en T-bane til Fornebu, det er en T-bane fra Fornebu via Lysaker og Skøyen til Majorstua, som vil øke kapasiteten i T-bane-nettet i Oslo med 20%, sier Schytz.

Tverrpolitisk samarbeid

Enigheten om E18 Vestkorridoren sikret grunneierbidrag på flere milliarder til utbygging av Fornebubanen. Solveig Schytz har jobbet tett på dette de siste 8 årene. – Det har vært svært viktig å være pragmatisk og finne løsninger på tvers av politiske partier, kommuner og fylkeskommuner. Det er gjennom å bygge samarbeid og finne løsninger over tid vi klarer å få viktige prosjekter realisert. Det har også vært den grunnleggende forutsetningen for alle samferdselsprosjekter i Oslo, Akershus og Viken de siste tiåra, sier Schytz.

– Manglende vilje til kompromisser var i ferd med å sette en stopper for bedre løsninger for folk i vår region. Derfor er jeg svært glad for enigheten i dag, sier hun.