Finansiering kulturhus i mål!

Skjermdump Kristiansunds kommunetv

TK.no 18.06.20Historisk dag i bystyret 18.juni for Kristiansund med store ringvirkninger for region og fylke. 300 mill kr ble vedtatt som låneopptak for finansiering Kristiansund kommune sin andel i vår nye storstue

Prosjektet har så langt den litt anonyme betegnelsen OMKK, som altså er Opera-, museum- og kulturhuset i Kristiansund. Venstre fremmet møtet forslag om at en navnekonkurranse må settes i gang, og fikk full tilslutning fra bystyret.

Verdiskaping
-Dette er et verdiskapingsprosjekt, sa Venstres Ragnhild Helseth innledningsvis i sitt innlegg.
Betydningen av kulturhuset er stor for alle som skal ha sin virksomhet innenfor veggene, både offentlig ansatte og ansatte i institusjonene Operaen i Kristiansund AS og Stiftelsen Nordmøre museum, biblioteket og kulturskolen. Ringvirkningene utenfor institusjonen, ikke minst for reiseliv, er store. Atlanterhavsveien like ved og gratis Atlanterhavstunnel , og mulighet for å styrke helårige kulturtilbud som også rettes mot reiseliv når kulturhuset står ferdig.

Tverrpolitisk innsats over mange år
Helseth viste til den tverrpolitiske innsatsen som var lagt ned for å komme i mål helt fra starten av i 2007 da sak om nytt kulturhus første gang kom på det politiske kartet i bystyret. Like så arbeidet gjennom de respektive politiske partier opp mot fylkesting, Storting og regjering.

Venstre i Storting og regjering
Hun nevnte særlig Pål Farstad sin betydning da han satt på Stortinget 2013-2017 og arbeidet inn i Venstres Stortingsgruppe og etterhvert inn i Kulturdepartementet. Trine Skei Grande sa ved et besøk i 2018 at Venstre må inn i regjering for å greie dette. Trine ble kulturminister, og i august 2019 kom hun med lovnad på 150 mill fra staten som ble vedtatt i statsbudsjettet for 2020. Fylkestinget ga sin tilslutning til samme beløp.

Kostnadsdeling investering
Opera- museum og kulturhuset har en totalpris på 690 mill kroner, og kostnadene fordeles slik: kr 150 mill stat, kr 150 mill fylke og kr 390 mill Kristiansund kommune. Kristiansund skal også dekke den delen som gjelder bibliotek og kulturskole som er kommunale oppgaver.

Historisk vedtak i bystyret
-Bystyret vedtok rådmannens innstilling (mot fire stemmer):
Bystyret vedtar å ta opp et lån på inntil 300 mill. kroner for å finansiere kommunens tilskudd til egenandel av investeringen til Opera, museum og kulturhus AS, jf kommuneloven §14-16. Tilskuddet avskrives over 50 år, jf kommuneloven § 14-18 og forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning § 3-4.
Det er en forutsetning for vedtaket at selskapets vedtekter endres til å uttrykke et eksplisitt ikke- økonomisk formål.

Tilleggsforslag fra Venstre vedtatt

På vegne av Venstre fremmet Ragnhild Helseth følgende tilleggsforslag:
1. Opera-, museum- og kulturhus må bygges så energieffektivt og med så høy klima- og miljømessig kvalitet som mulig. Vedtatt mot fem stemmer
2. Bystyret foreslår overfor eierne at det skal settes i gang en navnekonkurranse for det nye Opera-, museum- og kulturhuset. Enstemmig vedtatt

TK.no 18.06.20