Enighet om Filipstad

Foto: Baard Salvesen

Fjordbyen er Venstres hjertebarn. Siden Oslo Venstre lanserte ideen om transformasjon av havnearealene i Oslo i valgkampen i 1995 har Venstre jobbet for å realisere visjonen om å gi fjorden tilbake til byen. Nå har Venstre kommet til enighet med byrådet om å realisere et mer levende, grønt Filipstad.

Venstre har alltid stått for å utvikle de sjønære områdene av byen til nye boliger, næringsområder, parker, torg og kulturinstitusjoner. Fra Fjordbyvedtaket i 2000, gjennom Tjuvholmen, Sørenga og Bjørvika, har Venstre vært med å utforme byen.

– Venstre har siden 1995 kjempet for å realisere Fjordbyen, for å gi fjorden tilbake til byen. Å få vedtatt en grønn utvikling av Filipstad er viktig for å ta det videre, sier gruppeleder for Venstre, Hallstein Bjercke.

Tirsdag ble Venstre enig med byrådet om områdeplanen for Filipstad.

– I denne avtalen har vi sikret at grøntområder som er lovet blir realisert og ikke blir erstattet av andre funksjoner, og vi har fått på gjennomslag som vil gi økt kvalitet på boligene, friområdene og arkitekturen som utvikles. Gjennomslag for en utredning om fremtidig fergestruktur kan gi oss muligheten til å åpne nye områder for befolkningen i fremtiden, både på Hjortnes og Vippetangen, sier Haakon Riekeles, Venstres medlem i Byutviklingsutvalget.

– For meg har det derfor vært et selvstendig poeng å fornye Filipstad. Byrådet la dessverre frem en plan som manglet gode nok løsninger for miljø, transport og bokvalitet. Men gjennom konstruktive samtaler har vi lyktes å komme til enighet. Det er jeg glad for, Riekeles, som har forhandlet på vegne av Oslo Venstre.

Stor park, nytt fjordbad, og uten cruisebåter

– Det viktigste gjennomslaget for Venstre i denne planen er fergeterminalen: Vi sørger nå for at skal det settes i gang en prosess som kan gjøre at den plasskrevende og støyende utenlandsfergetrafikken flyttes ut av sentrum, slik at Oslos befolkning kan få økt tilgang på fjorden. Det vedtaket er ikke bare viktig for Filipstad, men også for Vippetangen, der danskebåten får dominere bybildet, sier Riekeles.

I tillegg har Oslo Venstre fått gjennomslag for at den planlagte cruisepiren ikke skal bygges, nytt fjordbad, et sterkere vern av grøntområdene, og muligheten for større parkområder inn mot bebyggelsen. Nye Filipstad allé har også blitt, slik at gaten i mindre grad skal framstå som en barriere mellom Filipstad og resten av byen.

– Sammen med en rekke andre grep, sørger vi for at Filipstad blir grønnere, mer levende og får høyere kvalitet, konkluderer Riekeles.

Noen av Venstres gjennomslag i enigheten om Filipstad:

• Enkelte bygninger er redusert for å gi mer lys og luft til boligene
  • Vi har strammet opp kravene til arkitektur, fargebruk og variasjon i planen
  • Vi har sikret viktige kulturminner i området: Ali Kaffe-bygget skal stå, men få en ny bruk og en ny funksjon. Vi håper den kan fungere litt slik som Mathallen fungerte for Vulkan.
  • Alle parkarealene er sikret med krav om erstatningsarealer.
  • Skaterne i Skur 13 kan ta det med ro, de skal få et tilbud på Filipstad også i framtiden, og vi har pekt på Skur 9 og 10 som mulige permanente løsninger.
  • Det er lagt inn mer plass til idrett i planen.
  • De få parkeringsplassene som tillates i planen skal være tilrettelagt for elbil.
  • Trærne som plantes skal være stedsegne og bra for pollinerende innsekter.
  • Det skal legges til rette for utslippsfrie anleggsplasser og gjenbruk av materialer.

Avtalen mellom byrådet og Venstre kan leses her.