Uttalelse: Et Equinor for fremtiden

Oil platform under maintenance. Bergen, Norway., Foto: iStock

Uttalelse: Et Equinor for fremtiden

Vedtatt på hovedstyret i Oslo Venstre 28.05.20:

I det siste har det blitt rettet søkelys mot de store tapene Equinor har hatt i USA. Oslo Venstre mener disse feilinvesteringene må få konsekvenser for hvordan staten utøver sitt eierskap. Oslo Venstre vil overføre statens eierskapsstyring av Equinor fra OED til NFD, endre utbyttepolitikken så norske oljeinntekter ikke reinvesteres i oljeprosjekter i utlandet, og at selskapet fremover skal satse på grønne investeringer.

Staten er majoritetseier i Equinor med 67 prosent. DN sine avsløringer om at Equinor har tapt 200 mrd. kroner på sine investeringer og virksomheter i USA sår tvil om staten i dag utøver sitt eierskap på forsvarlig vis. Equinor har forklart disse tapene med fallende oljepriser, men avsløringene viser at tapene har blitt forverret av svak kostnadskontroll, en tvilsom intern forretningskultur, og dårlig forståelse av hvordan drive skiferolje på en lønnsom måte. Det må få konsekvenser for hvordan eierskapet utøves på.

I dag er eierskapet i Equinor, som det eneste av de deleide statlig aksjeselskapene, forvaltet av Olje- og energidepartementet (OED), ikke eierskapsavdelingen i Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Det utgjør en risiko for at eierstyringen blir nedprioritert på bekostning av sektorpolitiske spørsmål innenfor oljepolitikken. Det betyr også at eierskapet ikke forvaltes av et stort faglig miljø, som kan sammenligne selskapet med andre selskaper staten har eierandeler i. Oslo Venstre ønsker derfor å overføre forvaltningen av statens eierskap i Equinor fra OED til NFD.

En grunn til at Equinor har kunnet gjennomføre disse investeringene i USA, er at selskapet har store inntekter fra norsk sokkel. Fra perspektivet til den norske stat, som allerede er utsatt for en stor oljerelatert risiko, er det liten grunn til at norske oljeinntekter skal gå til utenlandske oljeinvesteringer. Oslo Venstre mener staten bør be om at selskapet endrer sin utbyttepolitikk, slik at oljeinntekter fra norsk sokkel betales i utbytte dersom det ikke trengs til norske investeringer eller investeringer i fornybar energi, og at eventuelle utenlandske investeringer må finansieres av inntekter fra utlandet, etter modell fra utbyttepolitikken staten har for Statkraft.

Mer enn 90 prosent av Equinors investeringer har gått til i olje- og gass. Equinor løper dermed en betydelig klimarisiko. Det bør oppta den norske stat som majoritetseier. I 2021 vil EU sin taksonomi for bærekraftig økonomisk aktivitet være utarbeidet. Den vil definere hvilke virksomheter, teknologi og prosjekt som er i henhold til Parisavtalens mål. Oslo Venstre mener Equinor fremover bør ha denne taksonomien som rettesnor for fremtidige utenlandsinvesteringer.

Equinor har den siste tiden varslet økte klimaambisjoner. Selskapet har som mål å redusere sin netto karbonintensitet, inkludert fra bruken av produktene selskapet selger, med minst 50 prosent innen 2050. Dette er et skritt i riktig retning, men er et mindre ambisiøst mål enn sammenlignbare selskaper, og er ikke tilstrekkelig for å være i tråd med 1,5-gradersmålet. Oslo Venstre mener staten som eier må gi et tydelig signal om at disse ambisjonene må økes, og at alle investeringene til selskapet må være i tråd med disse ambisjonene.

Oslo Venstre vil:

  • Overføre ansvaret for eieroppfølging av Equinor fra Olje- og energidepartementet til eierskapsavdelingen i Nærings- og fiskeridepartementet
  • Endre utbytteforventningen staten har til selskapet, slik at inntektene fra norsk sokkel ikke reinvesteringer i olje- og gass i utlandet
  • At EUs taksonomi for grønne investeringer skal være en rettesnor for selskapets investeringer fremover
  • At selskapet skal øke sine klimaambisjoner til et nivå som er forenelig med Paris-avtalen.
  • Stille langt strengere krav til Equinors åpenhetskultur og -praksis enn hva USA-saken har avslørt er tilfellet. Land-til-land-rapportering og generell åpenhet iht. retningslinjer fra Global Financial Integrity, Transparency International og andre aktører som arbeider for å fremme åpenhet og ansvarlighet innen internasjonal forretningsvirksomhet, vil være sentrale tiltak.
  • Styrke Equinors fornybarsatsning enn hva som er tilfellet i dag, med målsetning om at fornybarandelen av investeringene bør nå 25 prosent innen 2025, 50 prosent innen 2030 og 75 prosent innen 2035.
  • Ta initiativ til at det nedsettes en granskningskommisjon for å avklare hvilke beslutninger, ledelse og (manglende) oppfølging som førte til at Equinor tapte over NOK 200 mrd. i USA-delen av virksomheten fra 2000 til 2020.