Uttalelse vedtatt av fylkesstyret i Viken Venstre, 12. mai
Vi trenger gode miljøer for å skape innovativt entreprenørskap, og til det kreves det en styrking av brede og generelle rammebetingelser, kombinert med målrettet politikk for oppstartsselskaper og unge vekstbedrifter.
Det er en bred enighet at nye bedrifter er viktige for framtidig verdiskapning. Mer enn noen gang trengs en poltikk for innovative vekstbedrifter som bidrar til økt verdiskaping, morgendagens arbeidsplasser. Samtidig har Norge over år sakket akterut sammenligner med andre nordiske land når det gjelder oppstart av nye innovative bedrifter med stort verdiskapende potensial.
Det er slått fast at en synkende andel av befolkningen deltar i oppstart av nye virksomheter, og en økende andel har mindre vekstambisjoner. I tillegg opplever gründere større vanskeligheter med å rekruttere nøkkelpersoner med spisskompetanse. Tilgangen til kapital i tidlig fase fra investorer med relevant kompetanse og erfaringer er blitt gradvis dårligere.
Viken Venstre vil:
Styrke gründerteamets autonomi, eierskap, trygghet og gevinstmuligheter:
- Innføre forbud mot salg av aksjer i nystartede ikke-børsnoterte selskaper i løpet av de første 2-3 årene.
- Innføre vesentlig gunstigere skatteregler på aksjeopsjoner for ansatte i oppstartselskaper for å tiltrekke og beholde nøkkelpersoner i virksomheten.
- Reformere TTO-ordningen, og den uheldig sterke utvanningen av gründerteamets eierskap ved kapitalutvidelser.
- Innføre belønning av universiteter og høyskoler som meritterer ansatte som tar hel eller delvis permisjon for å delta i et gründerteam.
- Styrke tilgangen på statlige innovasjonslån og garantier
Styrke tilgangen på kompetent privat kapital (venturekapital) for oppstartselskaper i tidlig fase og for unge vekstbedrifter:
- Innføre en ny statlig fond-i-fond innretning for å bygge opp et bredere privat venturekapitalmarked, for eksempel ved å gi det statlige investeringsselskapet Investinor et nytt mandat som utløser hittil ubenyttede midler på rundt 1 milliard kroner i Norges Bank.
- Gi en vesentlig lettelse i formuesskatten ved eksempelvis heving av fribeløpet til 30 millioner kroner.
En slik reform vil ikke belaste statsbudsjettet i nevneverdig grad på kort sikt. Effekten av reformene vil på lengre sikt redusere behovet for offentlig støtte og styrke de offentlige inntektene gjennom sterkere vekstimpulser i norsk økonomi.