-Få fortgang i oppstart og bygging Opera-, museum- og kulturhus

Foto:Kristiansund Venstre

Bystyret behandlet sak 14.mai om en egen kommunal tiltaksplan for å dempe negative effekter av korona-pandemien. Ragnhild Helseth fremmet forslag og fikk full tilslutning om å legge inn følgende tekst i tiltaksplan: -Få fortgang i oppstart og gjennomføring bygging av Opera-, museum- og kulturhus ved aktivt å legge tilrette for optimal fremdrift umiddelbart. -Vi politikere må mere på banen og snakke opp prosjektet, sa hun i sitt innlegg. Den utfordringen ga hun også til politisk ledelse.

Bystyret hadde sitt første ordinære møte etter koronautbruddet 14.mai, gjennomført via Teams. I sak 24/20 “Kommunale tiltak for å dempe negativ effekt av korona-pandemien i Kristiansund”, fremmet Ragnhild Helseth forslag til nytt punkt på vegne av Venstre. Tiltaksplana var allerede behandlet i Formannskap og i Hovedutvalg for næring og omstilling før den nå kom til sluttbehandling i bystyret.

-Vi trenger aktivitet som gir positiv økonomisk effekt på tiltaksplan som skal dempe negativ økonomisk effekt, innledet Ragnhild Helseth da hun tok ordet i saken. Vi har fått 300 mill kr. I realiteten fikk vi pengene i august 2019, og formelt kom de i statsbudsjettet i desember og i Fylkesting 2019. Det har gått mye tid til å avklare formaliteter etter det.

Vi er klar over at det er et utbyggingsselskap som skal stå for prosjektering og bygging. Allikevel er det viktig at Kristiansund kommune gjør det som er mulig for å legge tilrette for oppgaver, slik som reguleringsarbeid eller oppstart riving, eller det å snakke om alle positive virkninger dette bygget vil ha. Det vil gi stimulans til bedrifter og til de som driver aktivitetene som skal inn i kulturhuset.

Kristiansund kommune må optimalisere på alle nivå de tjenester som er involvert i planlegging og bygging. Vi politikere må mere på banen og snakke opp prosjektet. Vi er mange partier som har stått samlet om denne saken. Vi må fortsette å fremme prosjektet. Den utfordringen ga hun også til politisk ledelse.