Gjenbrukshus til Svarstad! Venstre vant frem – nå skal det kanskje testes ut!

Carl Otto Kielland

Seier for miljøet, for deg og for de gamle tingene våre. Endelig fikk vi med oss de andre politikerne at vi skal oppfordre Vesar å prøve ut om et gjenbrukshus gjør at vi kaster mindre i restavfallet. Venstre i Vestfold har tidligere arrangert loppemarked 2 ganger der film og bilde er fra.

Vi har som mål å gjenvinne 70% av avfallet, men ligger stabilt på 65%. Nå diskuterer Vesar som drifter våre gjenvinningsstasjoner i Larvik hvordan man skal få ned det som kastes i restavfallet til at istedenfor gjenvinnes. Vi i Venstre har lenge ment at folk ønsker mer gjenbruk hvis de får mulighet og at vi må sette opp gjenbrukshus på nytt for å se om folk kaster mindre og at mer blir til gjenbruk og glede for flere, sier Magdalena Lindtvedt, gruppeleder Larvik Venstre.

Trenden er Gjenbruk. Finn, NMS, Tanum mfl har store besøkerskarer, i alle aldrer og bakgrunner. Det er en trend å finne ting som er gjenbrukt. Flere ønsker å være en del av den sirkulære økonomien. I Larvik kommune gjenvinner vi altså kun 65% til tross for 5 sorteringer i hvert hjem, 35% havner fortsatt i restavfall. I restavfallet havner alt mulig også sykler eller møbler som kunne gledet noen annen og spart miljøet når en ting som er lagd brukes lengst mulig.

Ett vedtak fra 2011 i Vesar sitt styre som driver gjenvinningsstasjonene er gyldig til et annet vedtak er fattet. Takk vare kommunestyrevedtaket som Venstre nå fikk gjennom i Larvik får Vesar sin første henvendelse fra en av eierkommunene om at man ønsker å prøve ut et gjenbrukshus. Sogn gjenvinningsstasjon i Svarstad skal nå restaureres og bygges om og er på tegneblokket. – Det er genialt å prøve ut et gjenbrukshus og vedta det nå, da man kan å få det organisert og planlagt samtidig som gjenvinningsstasjonen blir bygd om og investert i. Sogn kan bli et testanlegg for hva som kommer inn fra folk, hvordan man bør organisere det og med hvilke og hvordan man skal samarbeide med organisasjoner som kan selge eller gi bort gjenbruksvarene videre.

2011 mente sikkert flere at gjenbrukshus ikke var noen succè men det kan være at det er noe helt annet i dag og det kan vi nå teste ut på et litet anlegg i Svarstad.