Forby fyrverkerier. Venstre fikk dessverre ikke flertallet med seg i kommunestyre

Lasershow kan være virkelig flott å se på!, Foto: Telekom Electronic Beats

602 ble skadd i trafikken i 2018 – hvis vi deler det opp betyr det 1,65 personer pr dag. 16 ble skadet på nyttårsaften, varav 5 alvorlig – altså 16 personer på en dag. Nyttårsfyrverkerier er det med høyest skadetall når man slår det ut pr dag. Antall brukere av fyrverkerier er trolig høyt men jeg antar at antall brukere av bil eller buss regnet på en dag er høyere. Det er ikke mulig å forby eller lage veier og trafikk med den teknikken vi har i dag for å få skadde i trafikken ned til 0. Hadde vi kunnet det hadde vi definitivt gjort det. Fyrverkeriene gir i tillegg til skader på mennesker og miljø en nyttårsnatt med mennesker og dyr som føler frykt, panikk og angst. Dette sa Magdalena Lindtvedt i kommunestyremøtet under onsdagen 15 mai.

Venstres Ingrid Strümke fremmet forbud av fyrverker i utvalget for Drift teknikk og eiendom for 2 uker siden. Hun og Venstre mottok mange henvendelser fra innbyggerne og på sosiale medier at man er enig med oss. Det er mange i Larvik som ikke ønsker mere frykt, redsel og angst på nyttårsnatten.

Venstre synes det er skremmende at fyrverkerier altså har den høyeste skadeprosenten når vi jamfører med trafikken og det lar vi skure og gå fordi… – ja hvorfor? I tillegg til skader er det risk for brann og skader på bygg og eiendom.

Venstre vil erstatte den gamle teknikken som skader og heller feire med flotte lasershow som er den nye, rene og ufarlige teknikken som alle kan gledes med. Vi håpet at kommunestyre skulle forby og forhindre at personer i Larvik kommune får øyeskader og noen av dem alvorlig på nyttårsnatten. Vi som politiker hadde valget å ikke lenger sitte å se på at det skjer igjen, og igjen. Vi kan ikke forby trafikkskader, men disse skadene de er faktisk opp til kommunestyre og de folkevalgte i Larvik kommunestyre og begrense.

Venstre fortsetter å kjempe for at vi i snarlig fremtid skal feire med Lasershow og at vi sier goodbye til skader, og angst for dyr og mennesker den natten som vi egentlig skal feire

Venstre fremmet i kommunestyre at
– Larvik kommune fastsetter lokale forskrifter om begrensninger i bruk av fyrverkerie i lokalsentrene med omegn; Svarstad, Kvelde, Tjølling, Stavern, Helgeroa og Larvik.
– Rådmannen bes komme tilbake til utvalget med sak om organisering av lasershow på nyttårsaften og andre anledninger.