Regjeringen ønsker å lede innspillene gjennom de nye fylkeskommunene og innspillet fra den største fylkeskommunen har stor betydning. Viken har valgt å dele innspillet i to deler. Del 1 av nasjonal transportplan ble behandlet av samferdselskomiteen i fylkestinget 6. mai.
– Vedtaket i komitéen betyr at vi trenger en nasjonal strategi for planlegging og testing av byferger, hurtigbåter og selvgående busser. Viken peker på at dette kan løses i et samarbeid mellom fylkeskommunene, Klimasats og Enova. Staten må sikre fortgang i dette arbeidet slik at vi ikke kun er avhengig av velvillige kommuner, sier Blakstad.
Innspillets del 2 er ikke behandlet enda. Der vil ulike prosjekter prioriteres.
Komiteleder Bjørn Tore Ødegården (Ap) og nestleder Sandra Bruflot (H) berømmet i møtet Blakstads innsats for enstemmighet i denne saken.
– Jeg håper dette er et lite skritt på veien mot et enda bedre samfunn, sier Blakstad. Han er særlig fornøyd med formuleringene om at byutvikling, motstrømspendling og jordvern skal prioriteres. – NTP er et viktig politisk verktøy. La oss bruke verktøyet til å la randsonen rundt Oslo blomstre. Saken viser hvor mye vi kan få til i den nye fylkeskommunen som ville vært umulig tidligere, mener Blakstad. Han fremhever stortingsrepresentantene Solveig Schytz og Jon Gunnes sin innsats i prosessen.