Roar Hansen: Ola Elvestuen ble game changeren i det grønne skiftet!

Generalsekretær i Norsk forening for farlig avfall, Roar Hansen, hevder at norske folkevalgte myndigheter fra noen lokalpartier til Storting har trenert arbeidet med å få nye behandlings- og deponiløsninger på plass etter Langøyas avslutning (www.avfallbransjen.no, 15.04.20: https://avfallsbransjen.no/2020/04/15/sorgelig-kapittel-i-norsk-avfallshistorie/). Dette er renspikket tøv. Vi forventer at generalsekretæren tar inn over seg de mulighetene som nå er fremlagt av uavhengig ekspertgruppe som peker på de mer reelle alternativene, ettersom Brevik-alternativet for lengst er bekreftet som uaktuelt ut fra blant annet avfallsmetodiske begrunnelser, vurderinger av ekspertise fra ulike gruvefaglige miljøer og innen kjemi.

Statsråden i Klima- og miljødepartementet, Sveinung Rotevatn (V) sier at det skal være fritt frem for den som ønsker å etablere behandlingsanlegg å gjøre det, så lenge det de etablerer er i tråd med krav, regler og lokale reguleringer. Vi plikter for fremtiden å tre ut av det mørke kapittelet som opphoping av farlig avfall representerer, sikre et grønt skifte, og fokusere på de minst sårbare alternativene for en så vidt samfunnskritisk oppgave. Vi regner med at generalsekretæren er enige i oss i at det først og fremst ikke være tvil om sikkerheten til folk, eller være miljøkritisk, og det må nå fremover være løsninger som bidrar til at vi får minimert mengdene farlig avfall. Vi følger også et forurenser- betaler- prinsipp, og det burde ikke være butikk å bidra til store samfunnsproblemer som opphoping av farlig avfall innebærer.

Vi i Venstre er klar over at det å være game changere ikke er lett her for å få til et grønt skifte i prakis: men vi antar at bransjen verdsetter at noen politikere ønsker å tilrettelegge for aktører som ønsker teknologisk utvikling og innovasjon for å støtte opp under sirkulærøkonomiske prinsipper og et nødvendig paradigmeskifte. Vi er stolte over å få bidra til å løfte mulighetene frem i lyset, fremfor å dysse dem ned, og kommer ikke til å gi oss.

Line Markussen, leder, Bamble Venstre

Geir Mjøen, leder, Porsgrunn Venstre