Rent brukerutstyr minsker faren for smitte

Camilla Fors-Falkeng, Kristoffer Nystad

Nå er det endelig mulig å få utlevert rent brukerutstyr for de som har behov for det til injisering av rusmidler. Bakgrunnen er et ønske om skadereduksjon, helsemessig trygghet og verdighet for dem som lever et liv med rusavhengighet.

– Dette er noe vi i Venstre har vært opptatt av, og særlig i en tid hvor vi må begrense fare for smitte er det viktig å få dette på plass. Et stort skritt i riktig retning, sier gruppeleder Camilla Fors-Falkeng

Utlevering av rent brukerutstyr er en lovpålagt kommunal oppgave, og en oppgave vi skal ta på alvor. Samtidig er det viktig at vi ikke sier oss fornøyde med og ha kommet hit, vi må ønske oss videre. Derfor ønsker Venstre å stadig forbedre tilbudet til rusmisbrukere og deres pårørende. Noe vi ønsker å se på videre er utdeling av nalokson nesespray til brukere og pårørende som et sentralt virkemiddel mot overdose. Det finnes flere sprøytebrukere i Harstad, og da vil nalokson kunne være et godt verktøy for å forebygge

Sjekk ut Harstad kommunes egne nettside for mer informasjon.