Gruppeleder Tom Fidje, som også er leder i Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne, ber formannskapet 14. april 2020 om å lytte til rådenes innstilling angående transportkostnader:
Saken om kostnadsfordeling på transport av tjenestemottakere til og fra dagtilbud og varig tilrettelagt arbeid (VTA), er nå igjen til behandling.
Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne fikk vite at brukerne av VTA på Kanmer har en motivasjons/bonuslønn på kr 25.- pr. time minus 34 % skatt, og dette gir en nettolønn på kr 16.50 pr. time.
Noen brukere orker ikke å arbeide mer enn 2 til 3 dager pr. uke, derfor kan dagsprisen bli relativt høy med fast månedskortpris
For mange år tilbake ble det inngått en 3-delt avtale mellom Nes kommune, Kanmer AS og brukere. Det vil si at hver part belastes for 1/3-del av transportkostnadene fra bolig til arbeidsplassen. Beløpet kr 30.- ganger antall dager ble trukket på lønnsslippen til hver enkelt arbeidstaker til og med 31.12.2017. Nes kommune tok over faktureringen fra januar 2018 etter oppgitte dagsreiser for hver bruker fra Kanmer AS.
Det er et liknende system, med dagspriser, som både Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne og Eldrerådet anbefaler kommunen. Noen brukere orker ikke å arbeide mer enn 2 til 3 dager pr. uke, derfor kan dagsprisen bli relativt høy med fast månedskortpris.
Lønnen disse arbeidstakerne får er for å motivere. Det er en bonus, og kommer i tillegg til uføretrygd. Jeg mener derfor at vi ikke bør innføre transportkostnader som spiser opp denne motivasjonslønna. Disse menneskene gjør en fantastisk jobb ut ifra sine forutsetninger.
Hvordan hadde motivasjonen din blitt hvis din inntekt hadde gått bort i å reise til og fra jobb?
Dette gjelder også brukere som har tilbud på dagsentret.
Jeg registrerte med stor skuffelse at flertallet i hovedutvalget for oppvekst, helse og velferd valgte å se bort ifra Rådenes anbefaling, og ville heller følge rådmannen og innføre månedskortpris på transport for arbeidere ved Kanmer og brukere av dagsenteret.
Jeg håper at formannskapet i sin behandling vil innføre en dagspris som fordeles på antall arbeidsdager, da vil man få en rettferdig fordeling av reisekostnadene.