For Ole Andreas Lilloe-Olsen, gruppeleder for Venstre på fylkestinget, er dette en gledens dag.
– Endelig er det vedtatt en plan som gjør at prosjektet kan realiseres. Nå rykker det etterlengtede prosjektet frem i prioriteringene i Nasjonal transportplan, sier han.
– Hole og Ringerike begge peker på Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss som det aller viktigste prosjektet i Nasjonal transportplan 2022–2033. Også kommunene i Hallingdal prioriterer denne banen høyt, sier Lilloe-Olsen.
Også for Asker og Bærums del vil Ringeriksbanen ha stor betydning og være med å lette presset på arealer for næringsbygg og boliger.
Solveig Schytz er stortingsrepresentant for Viken og tidligere leder for hovedutvalget for samferdsel i Akershus. Hun har fulgt dette arbeidet i gang tid.
– Ringeriksbanen har vært utredet 30 år, nå er det endelig vedtatt en reguleringsplan som gjør at prosjektet kan realiseres. Det er et veldig stort steg mot bygging av Ringeriksbanen sier Schytz.
– Ringeriksbanen betyr mye for Viken. Flere tog og kortere reisetid på bergensbanen betyr mye for inngyggerne i Hallingdal og for reiselivet i regionen. Når Ringeriksbanen er ferdig er det planlagt halvtimesruter mellom Moss og Hønefoss. Det vil bety enormt mye for å binde Viken sammen, avslutter hun.